UPS zegt Amazon de wacht aan
Het opmerkelijkste was echter dat UPS in de komende achttien maanden de te verwerken volumes voor haar grootste klant gaat halveren. En dat op eigen initiatief.Die grootste klant is Amazon, goed voor 12% van de pakketvolumes in 2024.
Ceo Carol Tomé lichtte toe dat contracten met Amazon in 2025 vernieuwd moesten worden en UPS een strategische analyse heeft uitgevoerd. Volgens UPS zijn de marges klein bij pakketbezorging voor Amazon en e-commerce in het algemeen en die lage marges gaan ten koste van de winstgevendheid van UPS als geheel.
Minder Amazon-business
Door minder Amazon-business te doen schat UPS zo’n 10% van haar locaties in de VS te kunnen sluiten. Daardoor komen ook middelen vrij om bij meer winstgevende onderdelen in te zetten, zoals de groeimarkt voor gekoelde medische transporten en de business to business markt, waar meer nadruk ligt op betrouwbaarheid en kwaliteit van bezorging dan op laagste prijs.
Lees ook Beleggen met wind tegen: vooruitblik op een lastig beleggingsjaar
De vooruitzichten voor 2025 werden uiteraard aangepast. De volumes zullen in de Verenigde Staten in 2025 8,5% lager liggen, en de omzet 2% lager, maar de winst moet met 14,5% stijgen. Beleggers betwijfelden dat laatste en zetten de koers 14,1% lager.