Eerste winstgevende jaar voor Spotify en nog volop groeimogelijkheden
Dit jaar staat de koers alweer ruim 35% in de plus nadat de kwartaalcijfers een grote goednieuwsshow waren met nog beter dan verwachte prestaties. Het aantal maandelijkse gebruikers van de muziekdienst ging jaar op jaar met 12% omhoog. Van de 675 miljoen actieve gebruikers is 38% premiumklant en neemt de overige 62% content af met reclames.
Winstgevendheid
Spotify heeft zich jaren gericht op groei, maar was door alle investeringen financieel verlieslatend. Zoals bij meer platforms het geval is, leidt meer schaalgrootte uiteindelijk tot winstgevendheid. Voor Spotify is 2024 het jaar van de omslag naar die winstgevendheid geworden.
Mede door een 5% hogere omzet per gebruiker, vooral door prijsverhogingen, steeg de brutomarge met 5,6 procentpunt tot 32,2%. Het maakte van 2024 het eerste jaar met een operationele winst: €1,4 mrd. De vrije kasstroom kwam zelfs uit op €2,3 mrd. Spotify ziet nog volop groeimogelijkheden in muziek, onder andere bij superfans. Onlangs werd nog een overeenkomst met Universal Music Group getekend.
De directie van Spotify liet zich expliciet niet concreet uit over 2025, maar gaat wel uit van een stijging bij alle relevante parameters. Met een koerswinstverhouding van boven de 100 is heel veel groei en goed nieuws inmiddels wel ingeprijsd.