Franse infrastructuurgigant Vinci boekt omzet- en winstrecord
Het Franse infrastructuurconcern Vinci heeft een prima jaar achter de rug. De omzet nam met 4% (3% autonoom) toe tot €71,6 mrd en de operationele winst steeg met 7,7% tot net geen €9 mrd. Beide waren recordniveaus voor Vinci en ook de vrije kasstroom bereikte met €6,8 mrd het hoogste niveau ooit.
De Fransen exploiteren snelwegen en luchthavens, hebben een grote bouwdivisie en leggen stroomnetwerken en zonne-energieparken aan. De exploitatie van luchthavens was afgelopen jaar de uitblinker. De omzet groeide met 15% (11% autonoom) tot €4,5 mrd.
Lees ook Vinci | Franse infra-gigant bouwt verder aan imperium
Met hulp van acquisities – zoals het belang in de luchthaven van Edinburgh – nam de operationele winst van de luchthavenactiviteiten zelfs met bijna 24% toe tot €2,3 mrd. De nettowinst steeg echter met slechts 3,4% tot €4,9 mrd en de winst per aandeel kwam 3,2% hoger uit op €8,43.
Franse belasting op infrastructuur is de schuldige
De schuldige voor de lage winstgroei is de speciale Franse belasting op infrastructuur voor de lange afstand. Deze extra belasting, die nog altijd wordt aangevochten, kostte Vinci afgelopen jaar €284 mln. Zonder deze belasting was de nettowinst met 9% toegenomen.
Ondanks de extra belastingdruk verhoogde Vinci het dividend met 5,55% tot €4,75 per aandeel, waarvan €1,05 al als interim-dividend is uitgekeerd. Voor het lopende jaar gaat de Franse groep wederom uit van een stijgende omzet en winst. Maar dat is wel exclusief een nieuwe, ‘tijdelijke’, belasting die in de Franse begroting voor 2025 is opgenomen.
Advies aandeel Vinci blijft ‘kopen’
Deze belasting kost Vinci zo rond de €400 mln, waardoor de winstgroei ook dit jaar wordt geremd. Ik verlaag mijn winsttaxatie voor 2025 naar €8,45 waarmee de koers-winstverhouding op ongeveer 13 uitkomt. Los van de belastingperikelen presteert Vinci uitstekend en het koopadvies voor het aandeel blijft dan ook staan.
De auteur heeft een positie in Vinci.