Glas eindelijk weer vol bij Heineken
De koersreactie op de publicatie van de jaarcijfers van Heineken op 12 februari was geweldig: het aandeel maakte een dubbelcijferige sprong. Dat was niet meer voorgekomen sinds 2008. Vooral in Midden- (Mexico) en Latijns-Amerika (Brazilië) waren er rooskleurige ontwikkelingen.
De voorbije kwartalen was er telkens wel een issue met de aangekondigde biervolumes. De autonome groei zakte steeds verder weg, tot +0,7% in het derde kwartaal van 2024. Maar het laatste kwartaal van vorig jaar bracht de kentering. Een autonome groei van 1,8% deed de jaargroei uitkomen op +1,6%, terwijl de analistenconsensus op +1,4% stond. Voor premiumbieren komen we zelfs uit op een groei van 5%. Ook de niet-alcoholische bieren zoals Heineken 0,0% blijven een stevig groeiritme laten optekenen.
Geografisch zien we de verbetering in alle regio’s, maar de grootste positieve verrassing ten opzichte van de verwachtingen zien we toch in de ‘Americas’ (+2,3%, terwijl slechts +0,4% was verwacht) met in het bijzonder positieve verrassingen in Mexico en Brazilië.
Winst in de lift
De extra volumegroei wordt doorgetrokken richting de winstrekening. De netto omzet (beia) nam op groepsniveau met 5,0% toe tot €36,0 mrd, tegenover +4,6% verwacht. En de ebit-marge (beia) nam met 15,1% (14,7% verwacht) toe, op basis van 8,3% groei van de ebit (beia) tot €4,5 mrd. Ook hier kwam de positieve verrassing uit de ‘Americas’ met een ebit-marge van 17,6% tegenover 16,9% gemiddeld verwacht. Azië Pacific was de enige regio die onder de analistenconsensus bleef.
De koers opende 11% hoger en klom nog wat verder door de uren nadien. Het aandeel was de voorbije maanden dan ook weggezakt naar het laagste peil sinds 2020. Maar deze bemoedigende cijfers zullen zorgen voor verhoging van de winstverwachtingen, ondanks de ‘gebruikelijke’ prognose voor 2025 (zie kader).
Advies aandeel Heineken naar ‘kopen’
Met een verwachte kw van 15 richting 2025 denk ik dat de kwartaalcijfers, die alle parameters positief deden aanvinken, het aandeel weer aantrekkelijk maken bij investeerders. Vandaar dat ik het advies verhoog naar ‘kopen’ in de verwachting dat Heineken het de komende tijd beter zal doen dan de markt.