Bij megatrends is het thema leidend
Wie voor de lange termijn belegt, moet oog hebben voor trends die onze leefwereld veranderen. Megatrends zijn ontwikkelingen met een ingrijpende impact op ons dagelijks leven en de mondiale economie.
Niet alleen technologische ontwikkelingen hebben het vermogen om de wereld volledig op zijn kop te zetten, ook maatschappelijke factoren zoals veranderingen in de demografie en klimaatverandering kunnen een aardverschuiving veroorzaken. Megatrends zijn geen modeverschijnselen die na een paar maanden hun relevantie kunnen verliezen. Het zijn evoluties die in de jaren die komen gaan ons leven zullen bepalen.
‘Achteraf voorspellen is altijd makkelijk’
Achteraf voorspellen is altijd makkelijk. Ondernemers en beleggers hebben door de eeuwen heen veel geld verdiend aan trends die onze leefwereld veranderden. Denk maar aan de energietransities van turf naar steenkool, nadien naar olie en gas en nu de elektrificatie.
Of aan de scheiding tussen communicatie en transport. Met de telegraaf werd het mogelijk berichten met ongekende snelheid over te brengen. Het telegram is allang in onbruik en vervangen door e-mail. De immer voortschrijdende internetrevolutie (digitalisering) verandert de economie.
Lees ook Hoe ziet het Europese dividendlandschap er eigenlijk uit?
Ook nu zijn er kansen voor start-ups, slimme ondernemers en beleggers. Omdat de wereld verandert, bieden heel wat banken specifieke themafondsen rond uiteenlopende megatrends aan. Met themafondsen kunt u inhaken op trends die concreet en herkenbaar zijn. Die themafondsen worden snel verward met sectorfondsen. Het elementaire verschil is dat de onderwerpen belangrijker en niet sector-gebonden zijn.
Kant-en-klare producten
Themafondsen zijn kant-en-klare producten waarmee u in uw beleggingsportefeuille bepaalde accenten kunt leggen. De meeste themafondsen worden gedefinieerd vanuit megatrends, maar ze kunnen ook een onderwerp zoals religie centraal stellen.
Aanhaken op megatrends biedt beleggers kansen en het vooruitzicht op een hoger rendement. Maar tegenover die kans staat het risico dat de beleggingsportefeuille het juist minder goed doet dan de markt. Megatrends zijn gevoelig voor de grillen van de markt. Een themafonds moet u niet selecteren voor de hype. Die waait vaak net zo snel over als ze opkomt.
Belangrijkste megatrends
Wat zijn de belangrijkste megatrends om voor de komende jaren in te beleggen? De grote trends van dit moment zijn bij iedereen wel bekend. Thema’s als vergrijzing, de relocatie van het epicentrum van de wereldeconomie, de digitalisering en de klimaatverandering worden in de media breed uitgemeten, maar staan nog altijd voor een periode van jarenlange groei.
De aanbieders van themafondsen spelen met ideeën en trends die concreet en herkenbaar zijn en aansluiting vinden bij de intuïtie van beleggers. Dat kunnen beleggingen zijn die invulling geven aan ingrijpende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals urbanisatie, de vergrijzing en voedselschaarste. Of beleggingen die inspelen op duurzame onderwerpen, zoals drinkwater, elektrificatie en groene stroom. Of ze hebben een technologische inslag, bijvoorbeeld artificiële intelligentie, fintech of robotica.
Nadeel van themafondsen
Het nadeel van themafondsen is dat banken groot inzetten op populaire aandelen. Vaak leggen de betrokken bedrijven bovengemiddelde omzet- en groeicijfers voor. Daar is op zich niets mis mee, ware het niet dat waarde-aandelen op termijn hogere rendementen bieden dan groeiaandelen.
Beleggers koesteren bij groeiaandelen hoge verwachtingen. Hierdoor worden ze snel teleurgesteld als de bedrijven niet aan de hooggespannen verwachtingen voldoen, met alle gevolgen van dien voor de beurskoers.
Lees ook Beter Beleggen | Amerikaanse en Europese kwaliteitsaandelen op een dienblad
Het spotten van een megatrend is één ding, het vinden van bedrijven die hiervan profiteren is weer iets anders. Bedrijven die de juiste oplossingen voor megatrends aanbieden, behalen hogere omzet- en groeicijfers, maar tegelijkertijd is het lastig om de juiste aandelen(beleggingen) te selecteren.