Drie voedingsmiddelenaandelen met +4% dividendrendement
Beleggers die hun oog op aandelen binnen de sector verpakt voedsel (Packaged Food) laten vallen, kan het niet ontgaan zijn dat de koersen binnen deze sector het afgelopen jaar veelal slecht hebben gedaan. Hiervoor zijn meerdere redenen aan te voeren.
Inflatie is een veel genoemde oorzaak. Zeker bedrijven waarbij grondstoffen een grote kostenpost zijn, en dat is bij verpakt voedsel het geval, zijn hier gevoelig voor. Bijkomend nadeel is dat de Fed vanwege de inflatie de rente niet te veel wil verlagen.
Tegelijkertijd is een verdere verlaging met het oog op de vooralsnog sterke Amerikaanse economie ook niet nodig om de economische groei aan te jagen. Volgens de huidige peilingen op CEM FedWatch is er 64% kans dat we 2025 uit gaan met een rentestand die 0,25 of 0,50 procentpunt lager ligt dan nu. Voor de grote voedingsmiddelenconcerns is het een extra nadeel dat ze relatief veel rente kwijt zijn voor de overnames die ze geregeld doen.
Ook is de concurrentie in het levensmiddelenschap moordend. Waar voedingsmiddelenconcerns in het verleden vooral met elkaar concurreerden, krijgen ze nu steeds meer te maken met de toegenomen portfolio van eigen merken van de retailers waaraan ze leveren. Goed voor de retailers, maar het knabbelt wel aan het marktaandeel van de voedingsmiddelenconcerns.
Lees ook Puike cijfers van Coca-Cola
Verder is er een trend dat consumenten gemiddeld meer op zoek zijn naar gezondere en verse voeding dan voorheen, nog los van de impact van de opkomst van afslankmedicijnen. En ten slotte heerst er onzekerheid over de (extra) maatregelen die aanstaande minister van Gezondheid, Robert F. Kennedy, kan opvoeren in zijn queeste tegen ultra bewerkt voedsel en conserveringsmiddelen.
Geen gesomber
Toch hoeven we niet te somber te zijn over de vooruitzichten van de sector in het algemeen. Wel rest de vraag welke aandelen interessant zijn en als defensieve keuze in aanmerking kunnen komen. Vanuit het oogpunt van importheffingen die president Trump (mogelijk) oplegt aan Europese bedrijven, is ditmaal gezocht binnen internationale aandelen die hun omzet grotendeels uit de Verenigde Staten halen.
Lees ook PepsiCo biedt mooi dividendrendement en fijn prijsje
We behandelen drie grote spelers die hun ebitda-marges afgelopen boekjaar netjes boven de 20% wisten te houden: een teken dat consumenten bereid zijn te betalen voor hun producten.
De winsten blijven op peil of groeien met de omzet mee. Aandeleninkopen helpen vervolgens een handje om de winst per aandeel verder te verhogen. Zeker in een omgeving die rap onzekerder is geworden, kan het voor voorzichtig ingestelde beleggers geen kwaad om extra defensieve waarden in portefeuille te hebben.
Bij het tumult over het Chinese DeepSeek kregen technologieaandelen rake klappen, maar stegen de defensieve waarden veelal met een procent of drie. Mochten technologieaandelen en de Magnificent Seven hun opmars doorzetten, dan zullen aandelen binnen de sector verpakte voeding waarschijnlijk achterblijven. Maar het moet wel heel raar lopen om met een mandje goede voedingsmiddelenconcerns de komende jaren geen redelijk rendement te maken.
Drie voedingsmiddelenaandelen
Campbell’s
Na 155 jaar wijzigde Campbell Soup haar naam vorig jaar in Campbell’s en het bedrijf spreekt ook over ‘het volgende hoofdstuk’. De naamswijziging doet beter recht aan het huidige voedingsmiddelenconcern met een breed assortiment aan voorverpakte voedingswaren, dat naast soepen bijvoorbeeld ook chips, brood en koekjes, snacks, fruit- en energiedrank en kant- en klare maaltijden produceert.
En een jaar geleden werd voor $2,7 mrd Sovos, maker van Italiaanse sauzen overgenomen, wat gezien wordt als groeimarkt. Door de overname liep de schuldgraad fors op, maar de huidige verhouding nettoschuld / ebitda van 3,5 is acceptabel en zal snel verbeteren.
Campbell’s verdeelt de portfolio in Snacks enerzijds en Maaltijden & Drank anderzijds. Beide onderdelen hebben acht sterke merken waar Campbell’s de nadruk op legt en die verantwoordelijk zijn voor respectievelijk 83 en 85% van de omzet in hun onderdeel.
Het bedrijf wil toekomstige groei realiseren door te investeren in innovatie en het leveren van toegevoegde waarde voor de consument. Bedroegen de investeringen in innovatie in 2022 nog 1,9% van de omzet, in 2024 was dat al 3,1% en de uiteindelijke doelstelling bedraagt 4%.
Lees ook Afslanktrend maakt aanbieders (ongezonde) voeding nerveus
Campbell’s heeft zich als langetermijndoelstellingen gecommitteerd aan 2-3% organische omzetgroei, 4-6% groei van de aangepaste ebit en een groei van de aangepaste winst per aandeel van 7-9%, wat overigens wel ambitieus lijkt. Momenteel loopt er een aandeleninkoopprogramma van $250 mln, goed voor ruim 2% van de huidige beurswaarde. Bij de door Campbell’s afgegeven taxatie van de winst per aandeel van $3,12-3,22 voor gebroken boekjaar 2025 (t/m juli) ligt de k/w op een zeer redelijke 11,8 bij 4,2% dividendrendement.
J.M. Smucker
J.M. Smucker heeft de afgelopen jaren een metamorfose ondergaan. Zo’n 30% van de portfolio is afgestoten omdat de activiteiten niet meer binnen de kernfocus lagen. Tegelijkertijd nam J.M. Smucker eind 2023 Hostess Brands over voor $5,6 mrd.
Lees ook J.M. Smucker | Hoe kijken jullie tegen de laatste cijfers aan?
Met die acquisitie voegde J.M. Smucker zoete bakwaren toe aan haar bestaande portfolio van voorverpakte voeding, drank (koffie) en ook diervoeding. Ter indicatie, de huidige beurswaarde van J.M. Smucker bedraagt $11 mrd. Voor deze grote overname werd extra schuld aangegaan en werden ook extra aandelen uitgegeven. Ook hier geldt dat de huidige verhouding netto-schuld/ebitda van ruim 3,5 hoog is, maar dat dit als acceptabel beschouwd wordt doordat de schuld waarschijnlijk snel zal verminderen.
De doelstelling is om voorrang te geven aan merken die groeipotentie hebben. Met name binnen de categorie snacks ziet J.M. Smucker mogelijkheden, omdat jongere generaties meer snacken dan hun ouders. J.M. Smucker onderscheidt drie snack-categorieën: diepvries- & sandwiches, spreads en zoetwaren. Het gaat dus meer om een verdeling naar de momenten waarbij consumenten snel iets te eten tussendoor kunnen pakken, dan om de definitie van het product. Snel een boterham smeren met Jif-pindakaas of Smucker’s-jam valt ook in dit patroon.
Lees ook J.M. Smucker | Mierzoete overname tegen hoofdprijs valt niet in smaak bij belegger
De doelstellingen voor de lange termijn gaan uit van een omzetgroei van enkele procenten, een groei van de operationele winst van zo’n 5% en een hoog enkelcijferige groei van de aangepaste winst per aandeel. Afgelopen november stelde J.M. Smucker de taxatie voor de winst per aandeel voor gebroken boekjaar 2025 (t/m april) licht positief bij tot $9,70-$10,10. Daarmee komt de k/w uit op 10,4 en het dividend bedraagt 4,2%.
General Mills
General Mills was eind 2023 al eens Tip van de week. Na een stijging tot ruim $75 september vorig jaar, is de beurskoers weer ruim 20% van haar waarde verloren. General Mills heeft een portfolio met acht productgroepen met naar omzet: snacks 22%, granen 16%, maaltijden 15%, diervoeding 12%, deegwaren 12%, bakproducten 10%, yoghurt 7% en ijs & overige 6%.
Ook General Mills wil groeien door een nadruk op sterke merken, het afstoten van minder renderende onderdelen en acquireren van bedrijven die duurzame groei bevorderen. Afgelopen september heeft General Mills haar Noord-Amerikaanse yoghurtdivisie verkocht, waardoor de jaarlijkse omzet met zo’n 8% zal dalen.
Lees ook Advieswijziging General Mills | Stabiel en degelijk, maar beperkte groei
De verkoop van de Canadese activiteiten is afgelopen januari goedgekeurd. In de Verenigde Staten is de verkoop in afwachting van definitieve goedkeuring door toezichthouders. De $2,1 mrd cash die de totale verkoop moet opleveren, zo’n 6,5% ten opzichte van de huidige beurswaarde van $32 mrd, zal dan worden aangewend om extra eigen aandelen in te kopen.
General Mills wendt de hoge kasstroom naast dividenduitkeringen structureel aan om aandelen in te kopen, als het geld niet nodig is om een overname te bekostigen. Afgelopen december werd Whitebridge Pet Brands, een producent van premium honden- en kattenvoer en voedingssupplementen, voor $1,45 mrd overgenomen. Dit was al de vijfde acquisitie van General Mills in vijf jaar in de groeiende markt voor huisdieren(voeding).
Lees ook Tip van de Week | Defensieve en ondergewaardeerde voedingproducent
De aangepaste winst per aandeel bedroeg $4,52 in het gebroken boekjaar 2024 (t/m mei) en na de laatste update over de overnames en desinvesteringen schat General Mills voor dit jaar een 2-4% lagere aangepaste winst per aandeel door hogere rentelasten vanwege de overname van Whitebridge Pet Brands, zo’n $4,38.
Het concern wil extra inzetten op promotie- en reclame van zijn merken om de omzet te vergroten, maar dit zal onderaan de streep niet direct veel opleveren: door de extra campagne-uitgaven dalen de marges iets. General Mills gaat uit van een organische omzetgroei op lange termijn van 2-3% per jaar. Toch is de doelstelling om de winst per aandeel zo’n 5-8% per jaar te laten groeien. De k/w van 13,3 is daarbij bescheiden en 4,1% dividendrendement prettig.
Lees ook Voedingsproducent | Kant en klaar een nieuwe fase in
General Mills heeft een track record van maar liefst 124 jaar zonder dividendverlagingen en daar zal 2025 geen uitzondering op worden. Van augustus 2017 tot en met augustus 2020 werd het kwartaaldividend stabiel gehouden op $0,49. De afgelopen jaren volgden wel nette verhogingen tot een kwartaaldividend van $0,60. In verband met schuldafbouw zijn de dividendverhogingen op korte termijn waarschijnlijk beperkt.
Conclusie
Voor alle drie de beschreven aandelen geldt dat er geen wonderen van verwacht hoeven te worden, maar voor beleggers die een mooi dividend waarderen en een toekomstige koerswinst als bonus zien, lijken de huidige instapniveaus erg aantrekkelijk.
k/w boekjaar 2024 | Dividendrendement | Doelstelling wpa-groei lange termijn | |
Campbell’s | 12,4 | 4,2% | 7-9% |
J.M. Smucker | 12,0 | 4,2% | 7-8% |
General Mills | 12,9 | 4,1% | 5-8% |