Zwak vooruitzicht bezorgt Unilever koerstik
Unilever behaalde in het vierde kwartaal een onderliggende omzetgroei van 4,0%, gedreven door 2,9% meer volume en 1,3% prijsverhogingen. Dat is niet spannend, maar minstens zo goed als concurrent Procter & Gamble en diverse andere voedingsmiddelenconcerns recent optekenden.
De Power Brands (ruim 75% van de omzet) deden het met 5,3% omzetgroei, waarvan 3,8% volumegroei, nog beter. De omzet kwam voor heel 2024 met €60,8 mrd 1,9% hoger uit dan in 2023. De onderliggende winst per aandeel lag met €2,98 14,7% hoger dan in 2023.
IJsdivisie
Unilever verwacht een zwakke marktgroei in de eerste helft van 2025. De tweede helft moet meer omzetgroei opleveren, gelijk verdeeld over volume- en prijsgroei, doordat hogere grondstofkosten doorberekend worden.
Lees ook Advieswijziging Unilever | Premium merken in de etalage
Voor heel 2025 voorziet Unilever een onderliggende omzetgroei conform de langetermijndoelstelling (3-5%). Hierin zit nog de ijsdivisie, met €8,3 mrd goed voor 14% van de omzet. De bedoeling is dat de ijsdivisie eind 2025 een eigen beursnotering krijgt, met naast de primaire notering in Amsterdam ook noteringen in Londen en New York.
Het hoofdkantoor komt in Amsterdam. De onderliggende operationele winstmarge van de ijsdivisie ligt met 11,8% veel lager dan het concerngemiddelde van 18,4%. De impact op de winstgevendheid van Unilever zal bij de splitsing dus veel beperkter zijn.
Advies aandeel Unilever blijft ‘houden’
Voor 2025 voorziet Unilever een geringe verdere verbetering van de onderliggende operationele marge. De huidige k/w van 17,9 is passend. We schatten dat de onderliggende winst per aandeel dit jaar zo’n 6% zal groeien, tot €3,13. Tezamen met 3,4% dividendrendement – het dividend ging met 6,1% omhoog tot €0,4528 – geeft dat zo’n 9-10% winstpotentie binnen een jaar. Het advies blijft houden.