Kendrion rekent op hogere marges in 2025
Kendrion werd de laatste jaren voornamelijk gezien als een toeleverancier aan de automobielindustrie en daar paste een lage waardering bij. Het management ondernam daarop actie en eind 2024 werd de verkoop van het grootste gedeelte van deze automotive-activiteiten afgerond. Daarmee blijft de industriële tak (hogere marges) over.
Hiermee is het bedrijf goed gepositioneerd om te profiteren van trends als robotisering, automatisering en elektrificatie. Deze tak van sport is wel cyclisch van aard en dat zien we ook terug in de jaarcijfers.
Lees ook Een koopje voor wie door de cyclus heen durft te kijken
Omzetgroei
Kendrion wist met de voortgezette activiteiten een omzet te boeken van €302 mln, hetgeen een krimp betekende van 2% op jaarbasis. De totale verkopen zouden volgens het management autonoom minimaal met 5% per jaar moeten groeien de komende jaren. Een opsteker in het rapport is dan ook dat er in het vierde kwartaal sprake was van een omzetgroei van 8%.
Kendrion herhaalde dat het in 2024 te kampen had met uitdagende omstandigheden door een kwakkelende Duitse en Chinese economie en dat had ook zijn effect op de marges. De aangepaste ebitda van €37 mln (marge 12,3%) over 2024 viel tegen. Vanaf 2025 en de jaren daaropvolgend dient de ebitda-marge mede door kostenbesparingen boven de 15% uit te komen.
Advies aandeel Kendrion op ‘kopen’
Kendrion blijft een aandeel voor investeerders die door de cyclus heen durven te kijken. Betere tijden lijken in het verschiet te liggen, onder andere doordat de Chinese overheid verschillende acties onderneemt om de economische groei aan te jagen. Aandeelhouders worden voor het wachten beloond met een dividend van €0,45 per aandeel ( dividendrendement 4,4%).
Bij een geschatte k/w 2026 van 8 vinden we deze potentiële overnamekandidaat met een beurswaarde van slechts €157 mln aantrekkelijk genoeg gewaardeerd voor een koopadvies.