Universal Music Group is vooral een langetermijnbelegging
De omzet van UMG groeide in het vierde kwartaal van 2024 tot €3,4 mrd wat jaar op jaar een stijging van 7,2% betekende en zonder valuta-effecten zelfs 7,9% was. Wel zat in deze cijfers €20 mln aan inkomsten die nog gerelateerd waren aan activiteiten in het tweede en derde kwartaal. En ook schikkingen in rechtszaken leverden eenmalig €29 mln op. Zonder deze effecten zou de omzetgroei op een meer bescheiden 6,1% zijn uitgekomen.
Over heel 2024 kwam de omzet met €11,8 mrd 6,5% hoger uit en 7,6% hoger zonder valuta-effecten. De aangepaste ebitda-marge, dus exclusief bijzondere posten, ging 1,2 procentpunt omhoog: van 21,3 naar 22,5%. De aangepaste ebitda steeg met 13,8% van €2,4 mrd tot €2,7 mrd. De nettowinst liep 9,6% op en de aangepaste winst per aandeel kwam uit op €0,96. UMG stelde een slotdividend voor van €0,28, wat het totale dividend over 2024 op €0,52 brengt, enigszins teleurstellend slechts €0,01 meer dan in 2023.
Streaming
Meer in detail valt de kleine omzetdaling van 0,8% van divisie Streaming op. Anders dan de naam misschien doet vermoeden, gaat dit niet over alle omzet die gegenereerd wordt via diensten als Spotify, maar meer over de advertentie-inkomsten voor gebruikers die geen betaald abonnement hebben.
De inkomsten die gegenereerd worden met betaalde abonnementen vallen onder de divisie Subscription, die inmiddels goed is voor 39% van de omzet van UMG. Subscription behaalde in 2024 9,1% omzetgroei, tot €4,6 mrd. Daarmee is Subscription cruciaal voor de toekomstige omzetgroei die het bedrijf wil realiseren.
Lees ook Reverse split en aandeleninkopen moeten koers Havas helpen
UMG was niet heel concreet in de vooruitzichten voor 2025, maar zet in op verdere omzetgroei. Daartoe mikt het concern op het omzetten van niet-abonnees, die muziek luisteren met reclames, naar reclamevrije premium abonnementen. De premium abonnee geeft meer omzet en is lucratiever dan de reclame-luisteraar. Naast Subscription liet alleen divisie Licenties & Overige een substantiële omzetgroei van 10,8% zien, tot €1,3 mrd, goed voor 11% van de omzet. Divisie Physical was met €1,4 mrd omzet (+1,1%) goed voor 11% van de omzet.
Overeenkomsten met Spotify en Amazon Music
In september 2024 had UMG al uitgesproken de omzet tot en met 2028 gemiddeld met 7% per jaar te willen laten stijgen, waarbij de ebitda met meer dan 10% omhoog moet gaan. Vooralsnog lijkt dit scenario realistisch. UMG heeft eerder dit jaar onder andere nieuwe overeenkomsten gesloten met Spotify en Amazon Music om nog meer de verbinding tussen fans en artiesten tot stand te brengen in het zogenoemde Streaming 2.0. Spotify ging niet in op contractuele details, maar noemde dergelijke samenwerkingen wel nadrukkelijk een win-win voor beide bedrijven.
Advies aandeel UMG blijft ‘houden’
De huidige k/w bedraagt 28,4. En bij een geschatte winst per aandeel van €1,05 zou dat voor 2025 een k/w van 26,0 betekenen. Dat geeft niet veel opwaarts potentieel. Het aandeel is vooral interessant voor langetermijnbeleggers. Voor een termijn van één jaar blijft het advies ‘houden’.
€ mrd | 2024 | 2023 |
Omzet | 11,89 | 11,1 |
aangepaste ebitda-marge | 22,5% | 21,3% |
aangepaste ebitda | 2,7 | 2,4 |