Gouden kans voor Saab
In januari 2023 besloot Canada 88 F-35 Lightning II-gevechtsvliegtuigen van Lockheed Martin aan te schaffen voor CAD19 mrd. De F-35 kwam als winnaar uit de bus dankzij zijn stealth-technologie, geavanceerde avionica en naadloze Navo-integratie. De planning? De eerste leveringen in 2026, met een volledig operationele vloot tegen 2032.
Tijdens diezelfde evaluatie was ook de Saab Gripen E een serieuze kanshebber. Dit compacte, veelzijdige toestel stond bekend om zijn lage operationele kosten en flexibiliteit, maar moest het uiteindelijk afleggen. Canada koos voor de F-35, niet alleen vanwege de technologische superioriteit, maar ook met het oog op NAVO-samenwerking.
Saab ruikt kansen bij F-35-twijfels
Toch krijgt dit verhaal nu een onverwachte wending. In Ottawa groeien de twijfels over de F-35-deal. De politieke chaos in de Verenigde Staten, Canada’s grootste bondgenoot en wapenleverancier, zorgt voor onzekerheid. Met een mogelijk isolationistisch beleid van het buurland en zware invoerheffingen, kijkt Canada steeds kritischer naar zijn afhankelijkheid van Amerikaanse technologie. Afgelopen weekend gaf de nieuwe premier Mark Carney opdracht om alternatieven opnieuw te bekijken. En dat opent deuren voor Saab.
Lees ook Saab | Grootste stijging in 16 maanden voor Zweeds defensieconcern
Zweden, sinds 2024 volwaardig Navo-lid, speelt hierin een sleutelrol. De toetreding van dit Scandinavische land maakt Europese opties zoals de Gripen E plots een stuk aantrekkelijker. De Gripen biedt niet alleen een modern alternatief, maar ook een kans voor Canada om zijn defensiebanden met Europa te versterken. Voor Saab, dat al jaren een sterke reputatie heeft in het leveren van betrouwbare en kostenefficiënte gevechtsvliegtuigen, is dit een gouden kans. Helemaal wanneer steeds meer landen minder afhankelijk willen worden van de Verenigde Staten.
De auteur heeft een longpositie in Saab.