Koopkans in aandeel dat koers verlegt van olietankers naar duurzame scheepvaart
Voor olietankerrederij Euronav was 9 oktober 2023 een scharniermoment. Die dag werd aangekondigd dat er een einde was gekomen aan de impasse tussen hoofdaandeelhouders CMB (familie Saverys) en Frontline (John Fredriksen).
De impasse was ontstaan door een tegengestelde visie rond het toekomsttraject voor Euronav. Frederiksen wilde zijn Frontline fuseren met Euronav om er de grootste olietankerrederij ter wereld van te maken. Maar de Belgische familie Saverys wilde vooral via waterstof gaan richting duurzame scheepvaart. Zowel Frontline als CMB was vertegenwoordigd in de raad van bestuur en hield respectievelijk 28,5% en 25% van de uitstaande aandelen aan, zodat ze elkaar de facto blokkeerden.
Einde aan bittere strijd
Beide partijen sloten drie overeenkomsten. De eerste was de afkoop door CMB van de 57,5 miljoen aandelen Euronav die Frontline bezat, tegen $18,43 per aandeel. Die verkoop vond plaats op 22 november. De tweede overeenkomst was de verkoop door Euronav van 24 Very Large Crude Carriers of VLCC’s aan Frontline voor in totaal $2,4 mrd.
Het ging om de recentst gebouwde VLCC’s (gemiddelde leeftijd van 5,3 jaar) van de vloot van in totaal 41 van dit soort vaartuigen. Er werden in het vierde kwartaal al elf VLCC’s verkocht en de overige dertien volgden in het eerste kwartaal van 2024. De derde overeenkomst was het schikken zonder vergoeding van de arbitrageprocedure die Euronav eerder in 2023 had aangespannen tegen Fronline.
Daarmee kwam een eind aan de maandenlange spanningen die gezien de verschillende strategische visies over de toekomst van Euronav verlammend werkten. De familie Saverys kon daarmee vol aan de slag om de vooropgestelde verbredings- en vergroeningsstrategie voor Euronav uit te werken. Op 22 december dit jaar volgde al meteen een cruciale stap door de overname van 100% van de aandelen van CMB.Tech, de cleantech maritieme dochter van CMB. Euronav betaalt hiervoor $1,2 mrd in cash. CMB.Tech heeft 106 koolstofarme schepen, waarvan er nog 46 in aanbouw zijn.
Bijkomende deal
Recent kondigde het bedrijf van de familie Saverys een nieuwe belangrijke stap aan door een akkoord te sluiten met scheepsmagnaat John Fredriksen voor de overname van het 40,8%-belang van diens vennootschap Hemen in drogebulkrederij Golden Ocean. Na de bitse strijd om Euronav in te lijven vinden Saverys en Fredriksen elkaar opnieuw met een deal die de strategische marsrichting van Fredriksen – vol inzetten op olietransport – en van CMB.TECH versterkt.
De transactie heeft tegen $14,94 per aandeel Golden Ocean een waarde van $1,2 mrd en zal normaal in het tweede kwartaal worden afgerond. CMB.TECH is niet verplicht om een volledig overnamebod op Golden Ocean te lanceren, maar zal op lange termijn investeren in de verdere uitbouw van de drogebulkvloot van Golden Ocean.
Steeds ruimere vloot
De vloot van CMB.TECH blijft intussen uitbreiden. In het vierde kwartaal werden zeven nieuwe schepen geleverd, wat het totaal voor 2024 op twintig brengt. Er werden parallel drie Suezmax-schepen verkocht met een gezamenlijke boekhoudkundige winst van netto $70,9 mln. In het eerste kwartaal werden twee nieuwe schepen geleverd terwijl een winst van $46,5 mln worden gerapporteerd op de verkoop van nog drie schepen.
Het orderboek van $2,1 mrd bleef het voorbije kwartaal stabiel. Daar staat een totale uitstaande investering voor de toekomstige levering van bestelde schepen tegenover van eveneens $2,1 mrd. De totale vloot zal evolueren van 109 eind 2024 naar 155 schepen tegen eind 2026.
Matige kwartaalcijfers
Het vierde kwartaal was dan weer een tegenvaller. De omzet viel met 15,9% terug tegenover het vierde kwartaal van 2023, van $268,8 mln naar $226 mln. De gemiddelde dagverhuurtarieven op de spotmarkt voor de Very Large Crude Carriers daalde van $41.700 in 2023 naar $37.400, en op jaarbasis van $47.600 naar $44.600. Er was geen sprake van het typische positieve effect in het vierde kwartaal door het winterweer op het Noordelijk halfrond.
Voor de Suezmax-schepen bedroeg het daggemiddelde in het vierde kwartaal $38.300 ($42.800 in hetzelfde kwartaal van 2023) en op jaarbasis was er een daling van $55.700 naar $45.600. De drogebulkschepen haalden in het vierde kwartaal een gemiddeld dagtarief van $29.800, te vergelijken met $31.271 in het derde kwartaal.
De ebitda zakte van $474,4 mln in het vierde kwartaal van 2023 naar $180,4 mln. De gezuiverde nettowinst daalde van $36,7 mln naar $22 mln. De totale winst viel beperkt terug, van $98,1 mln naar $93,1 mln ($0,48 per aandeel). Het bedrijf keert geen dividend uit over het vierde kwartaal.
De vooruitzichten voor 2025 voor de VLCC’s ziet er ondanks alle geopolitieke onzekerheden positief uit, mede door het strenger aanpakken van de zwarte vloot die Russische en Iraanse olie vervoert, maar voor de Suezmax-schepen noopt het opgelopen nieuwbouworderboek (16,5% van de bestaande vloot) tot meer voorzichtigheid. Bij het drogebulkvervoer is er gematigd optimisme door een verouderende vloot, een beperkt nieuwbouworderboek en een potentieel herstel van de vraag. De dagtarieven zullen in het eerste kwartaal voor beide segmenten lager uitvallen dan in het vierde kwartaal.
Advies aandeel CMB.Tech op ‘kopen’
Het aandeel van CMB.TECH viel de jongste weken onder druk van de fors verzwakkende economische vooruitzichten stevig terug tot circa 0,6 keer de intrinsieke waarde (NAV) op basis van de waarde van de vloot min de schuldpositie. Vandaar de keuze als Tip van de Week. Zonder stevige recessie achten we in de loop van de komende twaalf maanden een herstelbeweging van 20 tot 30% haalbaar.
Ticker: | CMBT |
Beurs: | Euronext Brussel |
Marktkapitalisatie: | €1,95 mrd |
Koers: | €8,85 |
Hoogste koers: | €19,46 |
Laagste koers: | €8,17 |
K/w 2025 (t): | 6,5 |
Dividendrendement: | – |