Drie redenen voor het succes van L’Oréal
De wereldwijde schoonheidsmarkt is naar schatting $300 mrd waard en groeit naar verwachting jaarlijks met ongeveer 4%. Deze inschatting wordt ondersteund door de verstedelijking, demografie en een groeiende middenklasse. Naarmate de wereldbevolking ouder wordt neemt de vraag naar antiverouderingsproducten bijvoorbeeld toe. In deze zeer gefragmenteerde markt is L’Oréal al jarenlang een belangrijke speler en Baillie Gifford ziet drie redenen voor het succes.
Al sinds de jaren zestig predikt het Franse cosmeticabedrijf experimenteerdrift, wat onder andere heeft geleid tot belangrijke stappen in China en e-commerce. China was vorig jaar goed voor 17% van de omzet en voor dit jaar mikt L’Oréal op een omzetgroei van 5% in China.
Bedrijfsstructuur L‘Oréal is sterk
Ten tweede prijst Baillie Gifford de bedrijfsstructuur. Centraal gecoördineerd beleid, zoals de stap in 2010 om in te zetten op online verkopen, wordt ondersteund door gedecentraliseerde product- en marketingteams die lokale beslissingen kunnen nemen. Ten derde wijst Baillie Gifford op de familie-eigendomsstructuur. Vier generaties Bettencourt-Meyers hebben de cultuur van L’Oréal beïnvloed en bieden tegelijkertijd aandeelhoudersstabiliteit.
Lees ook L’Oréal: wat is schoonheid waard?
Baillie Gifford verwacht dat L’Oréal marktaandeel blijft veroveren dankzij zijn e-commerceactiviteiten, door strategische overnames te doen en opkomende markten aan te boren. De grootste uitdaging voor de komende periode is hoe het consumentenvertrouwen zich in met name China ontwikkelt.