E.l.f. Beauty: ‘so many Dicks, so few of everyone else’
E.l.f staat voor Eyes, Lips en Face; het is dus duidelijk waar het cosmeticabedrijf E.l.f. Beauty de nadruk op legt. Tegelijkertijd houdt het bedrijf zich ook breder bezig met huidverzorging en bijvoorbeeld ook badproducten. Verkoop gebeurt zowel via de eigen website als via grote retailers als Target en Walmart.
E.l.f. zet nadrukkelijk in op een verantwoord imago. De producten zijn niet getest op dieren. En in mei 2024 lanceerde E.l.f. de ‘So many Dicks’-campage om diversiteit en inclusie te bevorderen. Met de woordspeling wordt bedoeld dat E.l.f. in tegenstelling tot veel andere bedrijven veel (77%) vrouwen en leden met een diverse achtergrond (44%) in haar directie heeft.
Importheffingen
De vraag is of dit alles voldoende is om klanten te behouden. Op 18 maart 2024 vierde E.l.f. Beauty haar 20e verjaardag. Ceo Tarang Amin merkte destijds op dat hij best opgelucht was dat de importtarieven richting China slechts 10% bedroegen, aangezien er retoriek was dat die wel 60% kon gaan bedragen. Nu een jaar later is de situatie compleet anders. Volgens The Wall Street Journal produceert China 80% van de producten van E.l.f. Beauty. E.l.f. werkt aan internationalisering, maar momenteel komt 85% van de omzet uit de Verenigde Staten. E.l.f. schroefde de verwachtingen voor 2025 in februari al terug vanwege zwakte in de markt.
De afgelopen jaren steeg de omzet jaar op jaar meer dan 50%, maar in het laatste kwartaal van 2024 ‘slechts’ 31%. Met de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China is het wachten op verdere outlookverlagingen.