Hermès zet in op ambacht
Hermès ziet menselijk kapitaal als sleutel voor langdurige groei en financiële stabiliteit. Volgens Comgest betaalt deze strategie zich niet alleen uit in een oplopende winst, maar ook in een laag personeelsverloop en een duurzaam concurrentievoordeel.
Waar andere luxemerken zicht haasten om nieuwe technologieën zoals kunstmatige intelligentie te implementeren, houdt Hermès vast aan traditionele, arbeidsintensieve productieprocessen. Daarbij houdt Hermès zijn productie dicht bij huis. Hoewel Frankrijk slechts 9% bijdraagt aan de totale omzet, produceert het bedrijf al zijn lederproducten in het land.
Lees ook Hermès, een dure luxepositie
Hermès riskeert personeelstekort
De afgelopen jaren is de vraag naar die producten met 6-7% gegroeid en de rek lijkt er nog niet uit. Mede daarom verwacht Hermès tegen 2027 3000 extra ambachtslieden nodig te hebben. Om een mogelijk personeelstekort op te vangen, opent Hermès in hoog tempo nieuwe ateliers en heeft het met ‘École Hermès’ een eigen opleidingsprogramma ontwikkeld dat erkend is door het Franse ministerie van Onderwijs.
Hiermee leidt Hermès jaarlijks zo’n 600 nieuwe vaklieden op. De ateliers zijn bovendien gevestigd in landelijke regio’s in Frankrijk waar relatief weinig alternatieve werkgelegenheid bestaat, wat niet alleen maatschappelijke waarde creëert, maar ook de kosten en risico’s van personeelsverloop verlaagt.
Winstdeling
Dankzij onder andere een winstdeling waar ongeveer 80% van de werknemers aan meedoet, is de vrijwillige personeelsuitstroom minder dan 5% en daarmee een van de laagste binnen de luxesector. Daarbij werkt 30% van alle werknemers al meer dan tien jaar bij het bedrijf.
Comgest is gecharmeerd van bedrijven met een laag personeelsverloop, omdat dit op langere termijn de groei waarborgt. Investeringen in menselijk kapitaal kunnen daarbij leiden tot kostenbesparingen.