Mosaic optimistisch na rampzalig 2024
Mosaic stelt het geduld van de aandeelhouders op de proef met weer een bijzonder matig vierde kwartaal. Maar onderliggend is licht aan het eind van de tunnel te ontwaren.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Mosaic stelt het geduld van de aandeelhouders op de proef met weer een bijzonder matig vierde kwartaal. Maar onderliggend is licht aan het eind van de tunnel te ontwaren.
De Belgische verzekeraar Ageas had operationeel een bevredigend jaar en is goed op weg met het aandeleninkoopprogramma.
Analisten houden het vertrouwen dat L’Oréal hogere marges gaat realiseren.