Sinds de juridische afsplitsing van PostNL in mei 2011, deden overnamegeruchten de ronde omtrent het zwak presterende TNT Express (www.tnt.com). Het concern liep leeg op verliezen in Brazilië, terwijl ook de binnenlandse activiteiten in China rode cijfers schreven. In het veruit grootse gebied, Europa, heerst grote concurrentie en staan de marges flink onder druk. Forse kostenbesparingen in Europa werden telkens weggevaagd door prijsdruk, en de beurskoers halveerde. Toen het Amerikaanse hedgefonds Jana Capital en het Canadese pensioenfonds Aimco hun ongenoegen over de ondermaatse bedrijfsprestaties van TNT Express uitten, schoot de koers omhoog. Sindsdien is het overnamespel op de wagen. UPS bood uiteindelijk €9,50 per aandeel, bijna gelijk aan de waarde van TNT bij afsplitsing, maar toen de Europese Commissie te veel dwars lag trok UPS zich terug. Twee jaar later, in april 2015, volgde een bod van €8 door het eveneens Amerikaanse FedEx. De Europese mededingingsautoriteiten hebben voor deze combinatie wel hun fiat gegeven. FedEx is dan ook een relatief kleine speler in Europa.
De combinatie FedEx-TNT Express zal circa 24% van de Europese express-markt in handen krijgen. Dat is iets meer dan UPS, maar minder dan de geschatte 41% van DHL. Het bod van FedEx loopt tot 8 januari 2016. Het doorgaan van de overname lijkt een zegen voor de aandeelhouders van het slecht presterende TNT Express. Grootaandeelhouder PostNL heeft zijn belang van 14,7% al aangemeld. FedEx doet het bod gestand bij een minimale aanmelding van 80%.