ABN Amro bedient retail, private banking en corporate banking klanten met een primaire focus op Nederland en met selectieve activiteiten in het buitenland. In Nederland wordt klanten een uitgebreid en compleet pakket aan producten en diensten aangeboden via omni-distributiekanalen waaronder mobiele applicaties en internetbankieren.
ABN Amro ontstond op 22 september 1991 door een fusie van de Algemene Bank Nederland (ABN) en de Amsterdam-Rotterdam Bank (Amro). Beide bedrijven waren beursgenoteerd. Krachtenbundeling en internationale schaalvergroting van het bedrijfsleven vormden de belangrijkste motieven.
Een consortium bestaande uit Royal Bank of Scotland (RBS), Fortis en Banco Santander bracht in 2007 onder de gezamenlijke naam RFS Holdings een bod uit op ABN Amro. Daarmee werd de bank vervolgens opgesplitst: de business units Nederland, Asset Management en Private Banking kwamen in handen van Fortis terwijl Banco Real en Antonveneta aan Santander toevielen en de zakelijke en particuliere klanten in Azië, Europa en Noord-Amerika aan RBS. In 2008 brak de mondiale kredietcrisis in alle hevigheid los. Fortis kwam als eerste in problemen, met name als gevolg van de financiering van de overname van ABN Amro.
Herstel van de aandelenkoers of van het consumentenvertrouwen bleven uit zodat op 3 oktober 2008 Fortis in zijn geheel werd genationaliseerd. De Nederlandse regering kocht de Nederlandse activiteiten van Fortis Bank, de verzekeringstak van Fortis en het aandeel van Fortis in ABN Amro voor een bedrag van €16,8 mrd. Vervolgens werden de door de Nederlandse staat verworven bedrijfsonderdelen van ABN Amro met Fortis Bank Nederland (FBN) geïntegreerd in het nieuwe ABN Amro. Sinds 20 november 2015 staat ABN Amro weer genoteerd aan de beurs.