Ahold Delhaize | Voorspelbare en stabiele waarde
In de zeer concurrerende retailomgeving blijkt Ahold Delhaize zich ondanks weggevallen tabaksverkopen in Nederland opnieuw prima staande te kunnen houden.
In de Europese food-retailsector was het aandeel Ahold Delhaize in het afgelopen decennium een bijzonder goede belegging. Sterke posities in stabiele markten geven het aandeel een defensief karakter, maar online disruptie zorgt ook voor onzekerheid.
Het aandeel Ahold Delhaize is tussen 2011 en 2021 ruimschoots verdubbeld. Met een marktkapitalisatie van bijna €24 mrd is het nu de grootste speler in de beursgenoteerde Europese food-retailsector. De supermarktketen is marktleider in de Benelux en aan de oostkust van de Verenigde Staten. In 2020 kwam 95% van de concernomzet van markten waar het de nummer 1 of 2 is.
Met een omzetaandeel van circa 61% is de VS de grootste markt, gevolgd door Nederland (21%) en de rest van Europa (18%). In Europa opereert het bedrijf onder bekende merken als Albert Heijn, Delhaize, Etos, Gall & Gall en Bol.com. De belangrijkste Amerikaanse formules zijn: Food Lion, Stop & Shop, The Giant Company en Hannaford.
Het internationale hoofdkantoor van Ahold Delhaize is gevestigd in Zaandam. De onderneming heeft een lange reeks van fusies en overnames achter de rug. Een van de belangrijkste wapenfeiten was de overname van het Belgische Delhaize in 2016. De geschiedenis van dit bedrijf gaat terug tot 1867, toen de Delhaize-broers een kruidenierswinkel openden in Charleroi en de leeuw als hun logo kozen. Twintig jaar later openden Albert Heijn en zijn vrouw een kleine kruidenierswinkel in Oostzaan.
De supermarktbranche wordt gekenmerkt door hevige concurrentie en lage winstmarges. Schaalgrootte en volumes zijn daarom essentieel. De komende jaren staat het bedrijf voor de uitdaging om het omnichannel-concept verder te ontwikkelen. De online boodschappenmarkt groeit namelijk hard en Ahold Delhaize speelt hierop in met initiatieven als ophaalpunten en thuisbezorging. Dochter Bol.com profiteert ook van de online groei en expandeert snel. De concurrentie is echter fors, zeker nu ook de Amerikaanse gigant Amazon in Nederland actief is geworden.
Op termijn zal de food-retailmarkt naar verwachting verder consolideren. Daarbij wordt al langer gespeculeerd over een fusie tussen Ahold Delhaize en het Amerikaanse Kroger. Het bedrijf zou hierdoor veel sterker komen te staan tegenover marktleider Walmart. Beperkte autonome groeimogelijkheden en lage winstmarges wegen op de waardering van het aandeel. Het stabiel groeiende dividend maakt het defensieve aandeel Ahold echter interessant voor beleggers die op zoek naar inkomsten uit hun portefeuille.
In de zeer concurrerende retailomgeving blijkt Ahold Delhaize zich ondanks weggevallen tabaksverkopen in Nederland opnieuw prima staande te kunnen houden.
De stabiliteit, groeipotentie en sterke marktpositie in de supermarktsector maken Ahold Delhaize tot een aantrekkelijk belegging.
Na presentatie van de kwartaalcijfers schoot de koers van Ahold Delhaize 5,1% omhoog. Met name de behaalde marges waren een positieve opsteker en geven extra ruimte voor groei-initiatieven.