Updates

Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Allianz

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Novartis

Advies
houden
Aandelen Nederland

HAL Trust

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Home Depot

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

HSBC

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Walmart

Advies
verkopen
Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
image description
Aandelen Nederland

Heineken | De kansen, de risico’s en het laatste advies

Aandeel Heineken 10-jaarsgrafiekHet aandeel Heineken biedt de Nederlandse belegger toegang tot een defensieve belegging waar de familie Heineken nog wel stevig de touwtjes in handen heeft. 

Historie | De geschiedenis van Heineken gaat terug tot 1864 toen Gerard Adriaan Heineken de Amsterdamse brouwerij De Hooiberg kocht. In 1873 wordt onder de familienaam een brouwerij begonnen. De Heineken-brouwerij groeit met de stad mee. Het was Alfred Henry Heineken die eigenhandig de reclameafdeling oprichtte en kenmerken als de groene fles en de ster wereldwijde bekendheid gaf. In 1968 fuseerde Heineken met de grote concurrent Amstel Bier.

Over het aandeel Heineken


 Heineken Holding bezit 50,005% van de aandelen Heineken NV. Heineken Holding wordt gecontroleerd door de familie Heineken, dat via L' Arche Green 88,86% van de aandelen Heineken Holding in bezit heeft. Door deze constructie heeft de familie volledige zeggenschap in Heineken NV, maar heeft zij ‘slechts’ 22,65% van de stukken in bezit.

Andere grootaandeelhouder is het Mexicaanse Femsa dat 14,935% van de aandelen Heineken Holding bezit en 12,532% in Heineken NV. Het publiek heeft 41,363% in Heineken NV in bezit. Het aandeel Heineken NV staat via ADR’s ook genoteerd op de New York Stock Exchange.

De cijfers achter het aandeel


Na AB InBev is Heineken de grootste bierbrouwer ter wereld en de nummer 1 in Europa. Heineken boekte over 2021 een omzet van €21,9 mrd. Het concern beschikt over meer dan 300 merken wereldwijd en is actief in meer dan 70 landen, waarin het ruim 82.000 mensen op de loonlijst heeft staan. De Heineken bieren worden in meer dan 190 landen verkocht. In totaal ging het in 2021 om 231,2 mln hecoliter waarvan 48,8 mln hectoliter het merk Heineken droeg.

Inmiddels zet het bedrijf ook stevig in op Heineken 0.0 en is het actief met ciders als Strongbow en bieren met een smaakje als Desperados. De kracht van het merk Heineken zorgt voor stabiele resultaten, waarbij het concern een relatief sterke aanwezigheid heeft in groeiregio’s als Azië en Afrika, waar het via de recente overname van het Zuid-Afrikaanse Distel de positie verder heeft versterkt.

Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa zijn goed voor 16,8% van de biervolumes, Noord- en Zuid-Amerika 36,9%, Azië-Pacific 12,7% en Europa, 33,5%. Per eind 2021 bedroeg de marktkapitalisatie €56,9 mrd. 

Waarom beleggen in het aandeel Heineken?


Door de jaren heen blijkt Heineken solide resultaten neer te zetten. Met een schuldratio van 2,6, een solvabiliteit van 35% en een boekwaarde van €34 per aandeel is de balans op orde en blijft er door de goede operationele kasstroom ruimte voor verdere overnames. Het aandeel Heineken kan als defensieve belegging worden gekarakteriseerd. De waardering is de laatste jaren wel flink opgelopen tot boven de 20 keer de winst.

Dividend

Hierdoor is ook het dividendrendement teruggelopen tot 1,4%. Heineken heeft als beleid 30-40% van de ‘net profit beia’ (de nettowinst voor ‘exceptional items and amortisation of brands’) uit te keren. Beleggers in het aandeel Heineken ontvangen een interim-dividend dat wordt vastgeklikt op 40% van het totale dividend over het vorige boekjaar.

Kostenplaatje een risico 

Momenteel heeft Heineken veel last van kosteninflatie en logistieke problemen. Het is derhalve nog de vraag of de ten doel gestelde operationele marge van 17% voor 2023 (2021: 15,6%) realistisch is. Heineken komt daar zelf nog op terug. Kostenbesparingen en een verdere focus op premium bier kan tegenwicht bieden. Heineken streeft ernaar tegen 2023 €2 mrd aan kosten te hebben bespaard. Eind 2021 stond de teller op €1,3 mrd. Nu alle horeca weer open is, circa 40% van de omzet komt daar vandaan, is dat eveneens gunstig voor het concern.

 

Artikelen