InPost | Sterke vooruitgang marges
Ondanks forse investeringen in het netwerk van pakketkluizen weet InPost zijn winstmarges duidelijk op te voeren. Vooral bij de internationale tak is er nog verbetering mogelijk.
Het uit Polen afkomstige InPost werd eind januari 2021 een beursgenoteerd aandeel aan het Beursplein. De onderneming werd opgericht in 1999 door de nog altijd zittende ceo Rafal Brzoska.
InPost is uitbater van zogeheten Automated Parcel Machines (APM’s). Dit zijn kluisboxen waar mensen hun online aankopen in kunnen laten afleveren om deze vervolgens op een zelfgekozen moment te kunnen afhalen. Aanpalend levert het bedrijf ook in beperkte mate bezorgings- en opslagdiensten. De beursgang van het aandeel InPost werd vooral als een cashmoment gezien door private-equitypartij Advent, die nog altijd 46% van de aandelen bezit. De free float bedraagt 41,7%.
InPost profiteert volop van de expansie van e-commerce. Per medio 2021 beschikt de onderneming over 15.572 APM’s, goed voor in totaal circa 2 miljoen kluisjes. Dat zijn er maar liefst 75% meer dan een jaar terug. Voor heel 2021 rekent het op 18.250-19.000 APM’s, waar 455-485 miljoen pakketjes doorheen zullen gaan. Dat zal goed zijn voor een omzet van PLN3700-3850 mln en een ebitda-marge van 41-43%. Bij een wisselkoers EUR/PLN van 4,62 gaat het om een omzet van circa €830 mln.
Het leeuwendeel van de APM’s staat in thuismarkt Polen: 13.347. In Polen is het bedrijf first mover en heeft het maar liefst 43% van de Poolse business-to-consumer pakketmarkt in handen. Dit uit zich nog altijd in bijzonder hoge ebitda-marges van rond de 45% in Polen. Door technologische innovaties als een inmiddels veel gebruikte app voor zowel consument als retailer met informatie over aflevermomenten worden barrières opgeworpen voor andere toetreders.
Inmiddels heeft InPost ook een kleine positie opgebouwd in het Verenigd Koninkrijk, waar het bedrijf ruim 2000 APM’s operationeel heeft. Hier wordt door opstartkosten nog verlies geleden.
Per 1 juli 2021 heeft InPost voor €565 mln het Franse bedrijf Mondial Relay ingelijfd. Mondial Relay was over 2020 goed voor een jaaromzet van €437 mln, maar is met een ebitda-marge van 13% beduidend minder winstgevend dan InPost. Het betreft een mega-overname waardoor InPost in één klap ruim 40% van de omzet buiten Polen betrekt. Mondial Relay werkt met zogeheten out-of home pick-up and drop-off points (PUDO).
De Franse markt voor e-commerce groeit hard en kent bovendien een van de hoogste penetratiegraden in Europa waar het gaat om out-of home delivery. Wel zal er nog veel in het Franse bedrijf geïnvesteerd moeten worden teneinde de winstgevendheid op te krikken. Inclusief Mondial Relay zal de omzet dit jaar op pro forma-basis (alsof het Franse bedrijf het gehele jaar meetelt) uitkomen op PLN5900-6150 mln bij een onderliggende ebitda-marge van 32-34%
De beursgang ging niet gepaard met een aandelenemissie, terwijl de overname van Mondial Relay in eerste instantie volledig met schuld gefinancierd is. Hierdoor wordt de toch al hoge verhouding nettoschuld/ebitda opgerekt van 1,8 naar circa 3,0. De bankconvenanten bieden ruimte tot een schuldratio van 4,5.
InPost heeft het doel om de schuldratio binnen 18-24 maanden na de overname van Mondial Relay terug te brengen tot 2-2,5, wel afhankelijk gesteld van de ontwikkeling van de vrije kasstroom. De vrije kasstroom verdubbelde het afgelopen halfjaar tot PLN400 mln, ruim het dubbele van de nettowinst. Zet de groei door, dan is de schuldenlast geen probleem. Bij tegenvallers kan de schuld wel gaan knellen.
Omdat er veel geïnvesteerd moet worden – dit jaar ruim PLN1 mrd – zal er voorlopig geen dividend worden uitgekeerd. Daar staat tegenover dat InPost een zeer sterke groei doormaakt en een goede uitgangspositie heeft om het Poolse model succesvol in andere landen te implementeren.
Beleggers betalen circa 40 keer de verwachte winst voor dit jaar. Dat is stevig, maar daar staat dus ook een hoge groeiverwachting tegenover. Maakt InPost dit waar, dan is het aandeel niet duur. Analisten die het aandeel volgen geven dan ook veelal koopadviezen af, met koersdoelen fors boven de huidige beurskoers.
Bedreigingen voor het aandeel InPost zijn er uiteraard ook. Zo is het bedrijf voor bijna de helft van de omzet afhankelijk van online orders die via het Poolse retailplatform Allegro lopen. Daarnaast roeren steeds meer partijen zich op deze markt, waaronder Allegro zelf en Alibaba, maar ook de traditionele postbedrijven als PostNL. Dit zijn kapitaalkrachtige spelers die de positie van InPost kunnen aantasten.
Daar staat wel tegenover dat de markt hard groeit en er plaats is voor meerdere spelers. Een ander risico betreft de koersontwikkeling van de Poolse zloty, niet de meest stabiele valuta van Europa.
Daar staat tegenover dat de activiteiten van InPost als milieuvriendelijk kunnen worden gezien. Het aantal bewegingen van busjes in straten kan door de centrale afleverplaatsen aanzienlijk verminderd worden. Kluisboxen worden ook in toenemende mate aangedreven door groene stroom, opgewekt via bijvoorbeeld zonne-energie.
Ondanks forse investeringen in het netwerk van pakketkluizen weet InPost zijn winstmarges duidelijk op te voeren. Vooral bij de internationale tak is er nog verbetering mogelijk.
Tegen de verwachting in blijkt InPost dit jaar een zeer lucratieve belegging. Het kluisjesbedrijf voor e-commerce-pakketjes presteerde beter dan verwacht en kreeg verschillende adviesverhogingen.
Prijsverhogingen en afnemende opstartverliezen in nieuwe markten helpen InPost aan een fors hogere winst. Het bedrijf weet internationaal snel op te schalen.