Adviezenoverzicht | Nieuwe kansen in grondstofbelegging en offensieve aandelen
Edelmetalen, bitcoin en een nieuwe toevoeging aan onze Offensieve portefeuille staan deze week centraal. Daarnaast voeren we één advieswijziging door.
L’Oréal is ’s werelds grootste cosmeticabedrijf. Het is genoteerd in Parijs en kent een jaaromzet van €25 mrd.
Binnen de cosmeticamarkt kan onderscheid worden gemaakt per afzetkanaal en naar prestige. L’Oréal kent een professionele productendivisie die aan kappers levert (13% van de omzet) en een actieve cosmeticadivisie die zich vooral richt op apotheken en speciale afdelingen van drogisten (7%).
Voorts zijn er de gewone consumentenproducten. Daarvan vormt de massa-retailmarkt met ongeveer 50% van de omzet de grootste component. Luxecosmetica beslaat 30% van de omzet. Cosmetica levert met bijna 20% relatief hoge marges op.
L’Oréal kent in de familie Bettencourt een grootaandeelhouder. West-Europa (circa 35% van de omzet) en Noord-Amerika (28%) vormen de belangrijkste afzetmarkten. De opkomende markten vormen bij cosmetica nog niet echt een groeimarkt, maar maken wel meer dan 35% van de omzet uit.
Edelmetalen, bitcoin en een nieuwe toevoeging aan onze Offensieve portefeuille staan deze week centraal. Daarnaast voeren we één advieswijziging door.
Het kwaliteitsaandeel L’Oréal is dit jaar ruim een kwart van zijn beurswaarde verloren. Een goed moment om iets dieper in te gaan op het grootste cosmetica en schoonheidsbedrijf ter wereld.
In deel twee van deze aflevering van Voorkennis bespreken beleggingsspecialisten Menno van Hoven en Martijn van Herpen de vraag of het Franse aandeel L’Oréal op dit moment koopwaardig is en leggen zij uit welke prachtige beleggingskansen de sector communicatie/openbare veiligheid biedt.