LVMH heeft er een zorgenkindje bij
De kwartaalupdate van het grootste luxeconcern ter wereld LVMH geeft reden voor extra bezorgdheid. Want na China zien we nu dalende verkopen in de VS.
LVMH, is een mondiaal opererende Franse luxegoederenproducent en -verkoper die is genoteerd aan de Parijse beurs. De verkoop gebeurt via algemene winkels (wholesale) en eigen winkels (retail).
Het assortiment is divers en bestaat uit mode (kleding en leerproducten, inclusief tassen) met 35% van de omzet, wijn en sterke drank (cognac) met 12%, parfums en cosmetica met 12% en horloges en sieraden met 10%. Het bedrijf heeft ook verkooppunten op vliegvelden en in passagiersschepen (selective retailing) met 30% van de omzet.
De marge op de producten is met 20% hoog. De jaaromzet van €40 mrd wordt vooral behaald in Azië (35%), de VS (25%) en Europa (30%). LVMH heeft een grootaandeelhouder in Groupe Arnault. Die is tevens grootaandeelhouder in Dior.
De kwartaalupdate van het grootste luxeconcern ter wereld LVMH geeft reden voor extra bezorgdheid. Want na China zien we nu dalende verkopen in de VS.
Een cyclisch herstel voor luxemerken lijkt verder weg dan ooit.
Mosaic stelt het geduld van de aandeelhouders op de proef met weer een bijzonder matig vierde kwartaal. Maar onderliggend is licht aan het eind van de tunnel te ontwaren.