Opkomende markten | Trump relevant, maar niet allesbepalend
De verkiezingsuitslag in de VS is zeker relevant voor de rest van de wereld, maar voor opkomende markten valt het belang wel mee.
Het Zwitserse Nestlé, genoteerd in Zürich, is ’s werelds grootste voeding- en drankproducent, met een jaaromzet van CHF92 mrd. Het bedrijf heeft een divers productenpakket. De divisie dranken (zoals koffie en ijsthee) is met een omzetaandeel van ruim 20% het grootst, gevolgd door zuivel en ijs met 17%. Daarna komen baby- en medische voeding (18%), kant-en-klaarmaaltijden en ingrediënten (15%), diervoeding (13%), zoetwaren (10%) en water (circa 8%).
Bij ijs is het Nederlands-Britse Unilever de grote concurrent, bij zuivel en voeding is dat het Franse Danone. Bij de maaltijden kent Nestlé dezelfde problemen als Coca-Cola en McDonald’s: een deel van de Amerikanen wil gezonder eten. Het omzetaandeel van Noord- en Zuid-Amerika bedraagt 30%, dat van Europa ongeveer 15%. De operationele marge bedraagt 15%.
De verkiezingsuitslag in de VS is zeker relevant voor de rest van de wereld, maar voor opkomende markten valt het belang wel mee.
In de stroom kwartaalcijferpresentaties op het Beursplein en de internationale beurzen gingen we over tot één advieswijziging. Dat was wel meteen op een van de Magnificent Seven-aandelen.
Aan de gestage daling van de koers van Nestlé lijkt maar geen einde te komen. De hoop is gevestigd op de nieuwe ceo en de aanstaande aandeelhoudersdag.