TomTom koerst op twee snelheden
De navigatiespecialist meldde naast licht ontgoochelende jaarcijfers een beperkt zicht op 2025 en werd daarvoor afgestraft. Beleggers stuurden het aandeel naar de laagste koers sinds 2013.
TomTom verleent allerlei digitale navigatiediensten en verkoopt navigatieapparatuur. Het bedrijf is groot geworden met de verkoop van losse navigatieapparaten aan consumenten. Inmiddels levert het ook digitale kaarten aan autofabrikanten, vlootmanagementdiensten aan logistieke bedrijven en sporthorloges. Het bedrijf is opgedeeld in drie divisies: Automotive & Enterprise, Telematics en Consumer.
TomTom is in 1991 opgericht. De oprichters hebben samen nog altijd een groot deel van de aandelen in bezit. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam. Het aandeel maakt deel uit van de AMX index.
Voor een belegger is het aandeel TomTom vooral interessant vanwege de digitalisering van de auto en vervoer. Voor zelfrijdende auto’s zijn hoogwaardige digitale kaarten nodig. TomTom keert geen dividend uit aan aandeelhouders. In vergelijking met andere aandelenkoersen in de AMX is de ontwikkeling van de koers van TomTom de laatste jaren matig geweest. De eerste paar jaren na de introductie deed het aandeel het goed, maar daarna heeft het aandeel het minder goed gedaan dan veel andere aandelen in de AMX index.
TomTom staat in de koerswijzer van Beleggers Belangen.
De navigatiespecialist meldde naast licht ontgoochelende jaarcijfers een beperkt zicht op 2025 en werd daarvoor afgestraft. Beleggers stuurden het aandeel naar de laagste koers sinds 2013.
Navigatiebedrijf TomTom houdt last van zwakke auto-industrie maar verrast met een sterke groei in de Enterprise-divisie. Die wint dankzij nieuwe producten aan momentum.
TomTom heeft de prognoses voor dit jaar verlaagd en er komen voorlopig ook geen nieuwe voor 2025.