Advieswijziging Unilever | Premium merken in de etalage
Bovenop de kwartaalcijfers eind juli, die een aangename verrassing hadden opgeleverd, kwam het nieuws dat Unilever twee premium-divisies van de hand wil doen.
Het Nederlands-Britse Unilever is een van ‘s werelds grootste producenten van verpakte consumentengoederen. De jaaromzet is circa €55 mrd. De onderneming is een fusieproduct van een Nederlands en een Brits bedrijf.
Het productenpakket bestaat uit voedsel (23% van de omzet), ijs en drank (20%), huishoudproducten (19%) en persoonlijke verzorgingsartikelen (38%). Tot het productpalet behoren consumptie-ijs, thee, margarine, spreads, zeep-, wasmiddelen, deodorant, tandpasta en huidproducten. Bij ijs is het bedrijf leidend.
Unilever schuift de laatste tijd op naar segmenten als huidverzorging omdat de marges daar hoger en de groeimogelijkheden groter zijn. Bij die heroriëntatie hoort ook een evaluatie van de rendementen en groeimogelijkheden van de van oudsher geproduceerde producten, en hun voortbestaan onder de Unilevervlag is niet zeker. Zo trok Unilever zich enige tijd geleden terug uit de wasmiddelenmarkt in de VS.
Van de omzet wordt 25% behaald in Europa, 18% in de VS en 57% in de opkomende markten. Het fusiebedrijf kent een beursnotering in Nederland en het VK.
Bovenop de kwartaalcijfers eind juli, die een aangename verrassing hadden opgeleverd, kwam het nieuws dat Unilever twee premium-divisies van de hand wil doen.
Met een rendement van +20,3% over de drie eerste kwartalen, terwijl de MSCI World Index als benchmark 18,4 behaalde, ben ik tevreden met de prestaties van mijn portefeuille.
Met twee nieuwe aankopen is de Hoogdividendportefeuille aan het nieuwe boekjaar begonnen. Ook voor dit jaar wordt weer een nieuw recordinkomen verwacht.