Redactietips Jeff Thijssen: Flow Traders bevestigt status als hedge
De coronacrisis bleek uiteindelijk een zwarte zwaan die ervoor zorgde dat aandelen in korte tijd massaal van de hand werden gedaan. De beurskoersen van AMG en Accsys zijn door het negatieve sentiment flink onderuit gegaan. Beide bedrijven beschikken echter over voldoende middelen om op korte termijn aan hun verplichting te voldoen. Ik verwacht dan ook dat ze sterk uit de coronacrisis zullen komen. Mijn derde tip, Flow Traders, presteerde in het eerste kwartaal bovengemiddeld. De market maker bevestigde daarmee de status als hedge.
Flow Traders (31 maart: €27,26)
Aan het begin van het jaar tipte ik het aandeel Flow Traders. De ongerealiseerde winst bedraagt 26,6%. De market-maker is een van de weinige Nederlandse aandelen waarvan de beurskoers dit jaar is opgelopen. De ommekeer in het beursklimaat was positief voor het bedrijf. Flow Traders is namelijk gebaat bij onrust op de financiële markten, want die zorgt voor een ruimere spread en hogere handelsvolumes. Ik verwacht dat de volatiliteit ook het komend kwartaal boven haar historisch gemiddelde zal blijven en dat betekent dat er nog meer in het vat zit voor dit handelshuis. Ik blijf daarom vertrouwen houden in Flow Traders.
Accsys (31 maart: €0,81)
De beurskoers van houtveredelaar Accsys stond in het eerste kwartaal flink onder druk: -34,5%. Beleggers zijn bezorgd dat de vraag naar duurzaam hout mogelijk terugvalt en dat daarmee de noodzakelijke groei van het bedrijf vertraging oploopt. De verplichtingen van het bedrijf zijn groot. Op korte termijn verwacht ik echter geen liquiditeitsprobleem dankzij de aandelenemissie die Accsys voor de crisis deed. Het bedrijf wist daarmee €43 mln op te halen.
AMG (31 maart: €12,90)
Ook AMG(-40,9%) is hard geraakt door de coronacrisis. Belangrijke eindmarkten zijn namelijk de lucht- en ruimtevaart en de auto-industrie. De pandemie zal dan ook op korte termijn de omzet en winstgevendheid onder druk zetten. Positief is dat AMG de activiteiten deels verlegt. AMG investeerde in 2019 $300 mln om een capaciteitsverdubbeling te bewerkstelligen van gebruikte katalysatoren afkomstig uit olieraffinaderijen. Hiermee wordt AMG minder afhankelijk van de luchtvaart. Het bedrijf beschikt bovendien over een sterke balans. De nettoschuld/ebitda is 1,3 en het bedrijf heeft met $226 mln voldoende cash op de balans.