Hoog dividend is gevaarlijk
Lees ook: 10 Amerikaanse knallers
Hoe hoger het dividendrendement, des te blijer de belegger. Dat was een stelling die tot voor kort opging. Maar beleggers zijn zich achter de oren gaan krabben na slecht nieuws over Shell, het beste dividendaandeel van Nederland. Het dividend wordt de komende jaren waarschijnlijk verlaagd. Hoogdividendaandelen lijken aantrekkelijk, maar de vraag is waarom het dividend zo hoog is. Oftewel, waarom de waardering van het aandeel zo laag is, met als gevolg een hoog lijkend dividend. Het zijn juist de hoogdividendaandelen waarbij de toekomstige winstontwikkeling erg onzeker is.
Particuliere beleggers deden vorige week twee tot voor kort geliefde hoogdividendaandelen massaal van de hand. Hoewel een flink aantal beleggers op fora nog steeds positief is over deze aandelen, krijgen de pessimisten de overhand. Die vinden dat de optimisten zich blindstaren op het dividend uit het verleden. Het dividend van Kasbank en Euronav zal dit jaar, en waarschijnlijk ook volgend jaar, flink dalen. En daar hadden de argwanende beleggers op fora al voor gewaarschuwd.
Kasbank
Dividend 2012-2015: 0,64 euro p.j.
Dividend 2016: 0,00 euro (wellicht minimaal slotdividend)
Kasbank keert sinds 2012 een vast jaarlijks dividend uit van 0,64 euro. Het aandeel bleef jarenlang stabiel, maar de halfjaarcijfers van vorige week zorgden voor een flinke domper. De lage rente, waar Kasbank veel tegenwind van ondervindt, maakte dat er nog maar een minimaal winstje overbleef in het eerste deel van dit jaar. Het dividend wordt geschrapt en analisten verwachten dat het nog lang zal duren tot het oude dividend van 0,64 euro weer wordt behaald. Analisten van ING en Theodoor Gilissen lieten zich direct negatief uit over de tegenvallende resultaten. De laatste bank geeft zelfs een sterk verkoopadvies, voor iedereen die de aandelen nog wél bezit.
Beleggers denken dat het laagste punt van het aandeel nog niet is bereikt. Jarenlang heeft het vaste dividend een bodem gelegd onder de aandelenkoers. Nu het dividend wegvalt, is er niets meer van het aandeel over, zegt een aantal forumleden. Kasbank is geen groeibedrijf, en daarom is het aandeel volgens hen ook op deze koers nog steeds overgewaardeerd. Een snel herstel van de winst is door de lage rente niet te verwachten. Een aantal reacties:
“Waarom blijft het down en geen up? Rente blijft lang laag tot nul en Kasbank zal het van de bezuinigingen moeten hebben. Dat is nooit een mooie uitgangspositie maar een achterhoedegevecht. Kasbank belooft al tig jaar kostenbesparing maar is daar geen uitblinker in. Pensioenfondsen zitten in zwaar weer dus daar ook geen verwachtingen van. Nieuwe producten hebben veel geld gekost, maar worden niet uitgevoerd of kunnen niet worden uitgevoerd.”
“Het ziet er lastig uit voor Kasbank. Kostenbesparingen moeten altijd, maar de ‘commercie’ is uiteindelijk belangrijker en dat is lastig. De klanten van Kasbank zijn namelijk ook vooral gericht op kostenbesparingen. In oudere tijden heb ik diverse malen Kasbank gehad, ik kijk alweer een tijdje hoe het gaat. Ik blijf aan de zijlijn en verwacht dat er nog wel een stuk af gaat en het niet meteen opkrabbelt. De outlook is ongewis, geen ijkpunt.”
Een lage rente is overigens niet de enige zorg voor Kasbank, zeggen beleggers. Zij zien ook de kostenbesparingen die het bestuur heeft aangekondigd als heikel punt. De gevolgen van die besparingen komen volgens forumleden niet ten goede aan de continuïteit en de toekomst van de onderneming, zoals blijkt uit reacties op internet:
“Overigens verwacht ik nog meer ellende voor Kasbank…..
Aankomende jaren van bezuinigen leiden tot verschraling van investeren.
– uittocht van ervaren en kundige medewerkers… zien de bui al hangen.
– downgrading door rating agency’s
– clientgroep die geheel een andere kant op moet, pensioenfondsen worden de losers van de 21e eeuw. Totaal dichtgeslibd systeem, kapot gegaan aan ontwikkelingen in de rentemarkten.”
“Ik snap de euforie hier niet op dit forum over een bankbedrijf dat het net als vele andere banken erg moeilijk heeft. En ik geloof niet in het sprookje dat hier steeds wordt verteld dat het een ‘dividend-winst-machine’ is. Verder niets hoor….”
Euronav
Dividend 2015: 1,52 euro
Dividend 2016: 1,00 euro (schatting)
Veel beleggers kochten vorig jaar het Belgische aandeel Euronav. De lage koerswinstverhouding en het hoge dividend zorgden ervoor dat het aandeel op internet als een koopje werd bestempeld. Euronav stond lange tijd rond 10 euro en het gemiddelde koersdoel van analisten van grootbanken was 15 euro. Het aandeel leek te mooi om waar te zijn. En dat is het tot dusver ook.
Op internetfora was er een handvol beleggers die toch de hand op de rem hield en wees op het cyclische karakter van het scheepvaartbedrijf. Daardoor kan de winst ineens omslaan in verlies, en is het goedkoop lijkende aandeel uiteindelijk een kat in de zak. Euronav is in een jaar tijd gezakt van 10,00 euro naar 7,50 euro.
Vorige week had Euronav twee tegenvallers voor zijn aandeelhouders. Ten eerste verlaagde Euronav het dividend onverwachts en ten tweede schroefde het bedrijf zijn verwachtingen voor de rest van het jaar terug. De tarieven voor de opslag van olie staan om uiteenlopende redenen onder druk, bijvoorbeeld door de toenemende concurrentie. CEO Paddy Rodgers verwoordde dit als volgt: “Hoewel de onderliggende fundamenten van de tankermarkt op middellange en lange termijn positief blijven, zullen de huidige marktomstandigheden naar verwachting een impact hebben op het vierde kwartaal.”
Op internetfora reageerden beleggers op de verlaging van het dividend:
“Dit is trouwens wel echt een heel domme beslissing van het management. Dit gaat ze zo veel kredietwaardigheid in Amerika kosten… Euronav heeft een heel sterke balans, had dus makkelijk gewoon die 80%-payout kunnen uitbetalen. Ik ben overigens sowieso geen fan van die 80%-regeling. Ik denk dat die veel te hoog is.”
“Het is eigenlijk een beetje een non-event want Q1 en Q2 waren al gerapporteerd. Ik denk dat de grote sell-off vandaag is:
– Teleurstelling wbt de 0,55c div. Als ze gewoon 80% hadden gehanteerd was het meer geweest.
– De opmerkingen over de slechte huidige dayrates/markten. Veel beleggers hebben hier gewoon totaal geen zicht op en zijn niet op de hoogte, die schrikken ineens van de negatieve outlook.”
Euronav heeft in plaats van het dividend te verhogen twee schepen gekocht, naar eigen zeggen tegen een gunstige prijs. Forumleden vinden dat het management daarmee een flink risico neemt. Als de markt niet herstelt en blijft doormodderen zoals het nu gaat, zal het bedrijf extra verlies maken door de aankoop. Beleggers maken zich zorgen over de ontwikkelingen voor dit jaar en 2017:
“De verwachtingen voor de vrachttarieven zijn slecht en dan blijkt dat het management net twee extra tankers heeft bijgekocht in plaats van schulden af te lossen of dividend uit te keren. Ik denk dat ze te ver voor de muziek uitlopen door nu al extra tankers te kopen. Wanneer de verwachtingen uitkomen, zullen verliezen extra hard oplopen. Kennelijk heeft het management een eigen glazen bol…”
“Voor Q3 ik verwacht ik ongeveer een winst per aandeel van 0,10 cent. Dat gaat geen pretje worden. Op het moment zijn de schepen gewoon verliesgevend voor Euronav (na financierings-/afschrijvingskosten), met name de Suezmax-rates zijn niet best. Het is voor mij de grote vraag of er een herstel gaat komen in Q4 of niet. Als er in Q4 al nauwelijks herstel komt dan is de voorbode voor 2017 extreem slecht.”
Sigaar uit eigen doos
Beleggers die investeren in hoogdividendaandelen komen vaak van een koude kermis thuis. In sommige gevallen is het hoge dividend lange tijd vol te houden, maar meestal wordt het dividend vroeg of laat verlaagd. De koers zakt dan vaak fors. In de meeste gevallen stijgen hoogdividendaandelen niet of nauwelijks. Het gevaar voor een koersdaling is echter veel groter. Het hoge dividend dat beleggers ontvangen is daarmee vaak een sigaar uit eigen doos.
Lees ook: 10 Amerikaanse knallers