Jaar Lufthansa dreigt in mineur te eindigen
De frequentie waarmee de winstverwachting dit jaar wordt aangepast is tekenend voor het zeer onzekere klimaat waarin Lufthansa verkeert. De belangrijkste redenen om het houdadvies niet te verlagen zijn de zeer lage waardering (k/w 6) en het hoge dividendrendement van ruim 4%.
Op het moment dat Lufthansa op 2 november de winstverwachting voor het lopende jaar iets opschroefde, waren de eerste haarscheurtjes in de operationele gang van zaken al zichtbaar. Aan het begin van het jaar rekende het concern nog op een lichte toename van de ebitda. Die prognose werd met het oog op de politieke onzekerheid in de nasleep van het Brexit-referendum bijgesteld tot een kleine daling. Omdat de verwachte terugval van het aantal luchtreizigers uitbleef en het aantal zakelijke reizigers zelfs een stijging liet zien, stelde Lufthansa de voorspelling begin november opnieuw bij. De ebitda uit normale bedrijfsuitoefening ligt waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde niveau als de €1,8 mrd van vorig jaar. De stakingen bij het concern leiden ertoe dat die schatting een stuk ambitieuzer is dan het aanvankelijk leek. De piloten eisen met terugwerkende kracht een loonsverhoging van gemiddeld 3,7% over de periode vanaf 2012. Lufthansa wil niet verder gaan dan een stijging van 2,5%. Het concern deed ook een voorstel voor een gemiddelde loonsverhoging van maar liefst 4,4% en een bonus van anderhalf maandsalaris als de piloten enkele pensioen- en oudedagsvoordelen op zouden geven. Na deze tegenzet werden nieuwe stakingen opgeschort, maar een uitspraak van de rechtbank in München maakte de weg vrij voor nieuwe acties van vakbond Vereinigung Cockpit.
Concurrentie
De stakingen kosten de onderneming naar schatting €10 mln per dag. Op de langere termijn is het risico dat passagiers overstappen naar andere luchtvaartmaatschappijen een stuk schadelijker. Onlangs is bekend geworden dat Ryanair in maart een vestiging opent in Frankfurt – de thuishaven van Lufthansa.
Zelfs voordat piloten op 21 november het werk neerlegden, was al duidelijk dat de onderneming het steeds lastiger heeft om de resultaten op peil te houden. In de eerste negen maanden van het jaar daalden de inkomsten met 2% tot €23,9 mrd. De terugval werd veroorzaakt door lagere inkomsten uit passagiersvervoer (-3%) en vooral bij de logistieke activiteiten (-16%). Een kleine toename bij de cateringafdeling (+6%) was onvoldoende om dit effect te compenseren. De onderneming heeft voornamelijk last van prijzen die gemiddeld 7% onder het niveau van vorig jaar lagen als gevolg van toenemende concurrentie van lokale budgetmaatschappijen en grote luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Die laatste ontwikkeling bedreigt in toenemende mate de resultaten op langere routes, waar Lufthansa nog niet de pijn voelt van het groeiende marktaandeel van partijen zoals Ryanair en Easyjet.
Lees ook: Caterpillar leeft boven zijn stand
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.