Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Advies Michiel Pekelharing, 29 nov 2016 15:50

Jaar Lufthansa dreigt in mineur te eindigen

0 0 Leestijd ongeveer

De frequentie waarmee de winstverwachting dit jaar wordt aangepast is tekenend voor het zeer onzekere klimaat waarin Lufthansa verkeert. De belangrijkste redenen om het houdadvies niet te verlagen zijn de zeer lage waardering (k/w 6) en het hoge dividendrendement van ruim 4%.

De pilotenstaking bij Lufthansa dreigt alsnog roet in het eten te gooien in een jaar waarin de luchtvaartmaatschappij ondanks toenemende onzekerheid de winst toch nog goed op peil dacht te houden.

Op het moment dat Lufthansa op 2 november de winstverwachting voor het lopende jaar iets opschroefde, waren de eerste haarscheurtjes in de operationele gang van zaken al zichtbaar. Aan het begin van het jaar rekende het concern nog op een lichte toename van de ebitda. Die prognose werd met het oog op de politieke onzekerheid in de nasleep van het Brexit-referendum bijgesteld tot een kleine daling. Omdat de verwachte terugval van het aantal luchtreizigers uitbleef en het aantal zakelijke reizigers zelfs een stijging liet zien, stelde Lufthansa de voorspelling begin november opnieuw bij. De ebitda uit normale bedrijfsuitoefening ligt waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde niveau als de €1,8 mrd van vorig jaar. De stakingen bij het concern leiden ertoe dat die schatting een stuk ambitieuzer is dan het aanvankelijk leek. De piloten eisen met terugwerkende kracht een loonsverhoging van gemiddeld 3,7% over de periode vanaf 2012. Lufthansa wil niet verder gaan dan een stijging van 2,5%. Het concern deed ook een voorstel voor een gemiddelde loonsverhoging van maar liefst 4,4% en een bonus van anderhalf maandsalaris als de piloten enkele pensioen- en oudedagsvoordelen op zouden geven. Na deze tegenzet werden nieuwe stakingen opgeschort, maar een uitspraak van de rechtbank in München maakte de weg vrij voor nieuwe acties van vakbond Vereinigung Cockpit.

Concurrentie
De stakingen kosten de onderneming naar schatting €10 mln per dag. Op de langere termijn is het risico dat passagiers overstappen naar andere luchtvaartmaatschappijen een stuk schadelijker. Onlangs is bekend geworden dat Ryanair in maart een vestiging opent in Frankfurt – de thuishaven van Lufthansa.
Zelfs voordat piloten op 21 november het werk neerlegden, was al duidelijk dat de onderneming het steeds lastiger heeft om de resultaten op peil te houden. In de eerste negen maanden van het jaar daalden de inkomsten met 2% tot €23,9 mrd. De terugval werd veroorzaakt door lagere inkomsten uit passagiersvervoer (-3%) en vooral bij de logistieke activiteiten (-16%). Een kleine toename bij de cateringafdeling (+6%) was onvoldoende om dit effect te compenseren. De onderneming heeft voornamelijk last van prijzen die gemiddeld 7% onder het niveau van vorig jaar lagen als gevolg van toenemende concurrentie van lokale budgetmaatschappijen en grote luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten. Die laatste ontwikkeling bedreigt in toenemende mate de resultaten op langere routes, waar Lufthansa nog niet de pijn voelt van het groeiende marktaandeel van partijen zoals Ryanair en Easyjet.

Cyclus in luchtvaart nadert top
De kans is groot dat de winsten van de grote Europese luchtvaartmaatschappijen de komende jaren terugvallen. Het aantal luchtreizigers zit weliswaar in de lift, maar de capaciteit van veel partijen groeit nog sneller. In oktober zette Air France-KLM bijvoorbeeld 1,6% meer capaciteit in, terwijl het aantal reizigerskilometers met 0,2% toenam. Daar komt bij dat het in huidige klimaat lastig is om de personeelskosten in de hand te houden. Een voorstel van KLM om op een deel van de langeafstandsvluchten een bemanningslid minder in te zetten leidde een maand geleden al tot werkonderbrekingen door het personeel. Met een verwachte winst per aandeel van €0,90 ligt de waardering van de Frans-Nederlandse combinatie beduidend hoger dan die van Lufthansa, dat bovendien operationeel een wat beter trackrecord heeft.

Lees ook: Caterpillar leeft boven zijn stand


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ