Opluchting over outlook Lufthansa
Aandeelhouders van Lufthansa deden er vorig jaar goed aan de stoelriemen stevig aan te halen. Tussen medio maart en begin oktober maakte de beurskoers een duik van een niveau van rond de €15 tot een dieptepunt van €9,30. Deze koersval werd ingezet door politieke en economische onzekerheid en terroristische aanslagen. Eind juni volgde de Brexit met aansluitend winstwaarschuwingen van meerdere airlines inclusief Lufthansa. De Duitse luchtvaartgroep zag het aantal boekingen afgelopen zomer significant dalen waarop de eerdere verwachting van een licht hogere ebit plaatsmaakte voor een voorziene winstdaling. In het derde kwartaal verliepen de zaken echter toch weer beter, waardoor de winstprognose opnieuw naar boven werd aangepast tot ‘ongeveer gelijk aan het voorgaande jaar’.
Jaarcijfers in lijn
Het feitelijke onderliggend ebit is uitgekomen op €1,75 mrd, een daling van 3,6%. Gecorrigeerd voor stakingskosten van €100 mln zou het resultaat zelfs een lichte stijging hebben laten zien. Topman Carsten Spohr toont zich zeer content met de prestaties: ‘Ondanks een zeer uitdagende marktomgeving zijn we er door een strikte capaciteit- en kostenbeheersing in geslaagd de marges op recordniveau te houden.’Daarbij zij wel benadrukt dat dit in belangrijke mate komt door het feit dat de brandstofkosten maar liefst €899 mln lager uitvielen. De kosten per stoel kilometer, exclusief brandstof en valutabewegingen, daalden het afgelopen jaar met 2,5%, wat lang niet afdoende was om de 5,8% daling van de inkomsten per stoel kilometer op te vangen. Lufthansa Technik zag de onderliggende ebit met 10% dalen tot €411 mln, terwijl de vrachtdivisie door prijsdruk het resultaat met €124 mln zag dalen tot een verlies van €50 mln.
Strategisch zijn er ook belangrijke stappen gezet. Zo werd Brussels Airlines gekocht, werd de samenwerking met het Arabische Etihad geïntensiveerd en zijn gunstige wijzigingen aangebracht in de pensioensystemen. Door dit laatste is het concern minder gevoelig voor rentestijgingen en zijn de balansverhoudingen flink verbeterd. Het gerapporteerde ebit ligt met €2,3 mrd bijna €600 mln hoger dan vorig jaar wat incidenteel van doen heeft met de aanpassingen in het pensioensysteem. Hierdoor is onderaan de streep sprake van een winststijging van 4,6% tot €1,78 mrd, gelijk aan €3,81 per aandeel. Voorgesteld wordt een ongewijzigd dividend van €0,50 per aandeel uit te keren.
Meevallende prognose
Beleggers waren bij de publicatie van de jaarcijfers vooral gericht op de prognose voor dit jaar en die viel niet tegen. Lufthansa gaat uit van een onderliggende ebit dat iets onder het niveau van afgelopen jaar uitkomt. Een meevaller gezien het feit dat de brandstofkosten voor het eerst in vijf jaar weer stijgen. Op dit moment schat Lufthansa dat de brandstofkosten circa €350 mln hoger zullen uitvallen dan de €4,9 mrd van vorig jaar. Daar staan voortgaande kostenbesparingen en nieuwe initiatieven om de resultaten te verhogen tegenover, al zal dit niet geheel toereikend zijn. Beleggers vonden dit niettemin goed nieuws. Analisten hadden immers rekening gehouden met een flink hogere brandstofrekening en meer druk op de resultaten. Gemiddeld gingen analisten uit van een ebit-daling van circa 20% tot €1,42 mrd.
Lufthansa verwacht dit jaar wat minder druk op de tarieven dan vorig jaar, een beeld dat we binnen de gehele Europese luchtvaartsector zien. Uitgaande van een winst per aandeel van €2,75 voor dit jaar valt een koers-winstverhouding van 5,5 te becijferen. Daarmee lijkt het aandeel ook na het koersherstel interessant, maar gezien de aanhoudende zware concurrentie blijven wij bij ons houdadvies.
Lees ook: Oracle koopt de groei
Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.