Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden

Updates

Aandelen Internationaal

Siemens

Advies
houden
Aandelen Internationaal

L'Oréal

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Enel

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Nederland

TKH

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aperam

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Nestlé

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Amazon

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
houden
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Corbion

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Universal Music Group

Advies
houden
Advies Peter Schutte, 4 dec 2018 09:48

Beleggers en analisten te streng voor Lufthansa

0 0 Leestijd ongeveer

De koers van de Lufthansa-groep is dit jaar met 30% gedaald. Dat is slechter dan de meeste andere luchtvaartaandelen. Vooral de integratie van het noodlijdende Air Berlin speelt de Duitsers parten.

Na de recordcijfers over 2017 had Lufthansa in maart al laten weten geen omzetgroei te verwachten en een ietwat lager onderliggende ebit te boeken. Na de eerste drie kwartalen in 2018 staat een onderliggende ebit van €2,4 mrd in de boeken, 7,7% lager dan het jaar ervoor. Deze daling kan vrijwel volledig worden toegeschreven aan de hoger dan verwachte integratiekosten van delen van Air Berlin bij discountdochter Eurowings.

Topman tevreden

Zonder de verliezen bij Eurowings (ebit minus €65 mln) zou het onderliggende ebit hoger zijn uitgekomen dan een jaar terug. De winstdaling valt eigenlijk ook wel mee als bedacht wordt dat over de eerste negen maanden de kerosinerekening €536 mln hoger ligt. Bovendien kampte het concern met extra kosten door vluchtvertragingen en vluchten die uitvielen. CEO Carsten Spor toonde zich dan ook content met het onderliggende ebit-resultaat, dat het op één na hoogste negenmaandscijfer uit de bedrijfsgeschiedenis is.

Markt niet uitbundig

Beleggers en analisten denken daar toch wat anders over. Van de 29 analisten die Lufthansa volgen geven er 12 een koopadvies, 12 zijn neutraal en 5 adviseren te verkopen. Het gemiddelde koersdoel ligt op €22,82 en dat is niet veel hoger dan de huidige koers van €21,86. De marktconsensus voor de concernomzet voor geheel 2018 ligt op €36,3 mrd (2017: €35,6 mrd), voor het ebit op €2,79 mrd (2017: €2,97 ) en voor de winst per aandeel op €4,24 (2017: €5,03). Voor 2019 voorzien analisten een verdere omzetgroei, maar ook een aanhoudende daling van het ebit tot €2,70 mrd en een winst per aandeel van €4,00. Voor 2020 en 2021 blijft de winst per aandeel volgens diezelfde analisten min of meer stabiel.  Voor komend jaar zal het resultaat volgens Lufthansa gedrukt worden door een additionele verhoging van de kerosinerekening met circa €850 mln. Door de recente daling van de olieprijs zou dat nog kunnen meevallen.

Het is even afwachten wat Lufthansa met het dividend gaat doen, maar een uitkering van €0,75 per aandeel (2017: €0,80) lijkt mij aannemelijk. Dat zou het dividendrendement op 3,4% brengen. Ik blijf bij het koopadvies, juist vanwege de mijns inziens te negatieve visie van beleggers en analisten.

Air France-KLM door tweestrijd verhaal apart
De koers van Air France-KLM heeft het dit jaar bijna even slecht gedaan als die van Lufthansa. De laatste kwartaalupdate viel weliswaar mee. Het ebit van €1.065 mrd was €77 mln lager dan vorig jaar. Uitgedrukt in constante valuta zou er zelfs sprake zijn van een kleine plus. De koers blijft evenwel onder druk en dat komt ook zeker door interne strubbelingen. Topman Pieter Elbers van KLM dreigt naast een topfunctie bij het moederbedrijf te grijpen nu het niet lijkt te boteren tussen Elbers en de nieuwe ceo Ben Smith. De Nederlandse overheid ziet graag dat Elbers aanschuift in de top van het concern om de Nederlandse belangen te behartigen. Ook Air France-KLM zal profiteren van een lagere olieprijs, maar het verkoopadvies blijft nog van kracht.

 

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ