Lufthansa zet expansie op laag pitje
Het jaar 2018 laat voor de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa een zeer gemengd beeld achter. De groep, bestaande uit de labels Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines en de prijsvechter Eurowings, boekte tegenvallende vierdekwartaalcijfers. Ook de vooruitzichten voor dit jaar zijn zeer gematigd te noemen.
Het aantal luchtvaartpassagiers blijft weliswaar stijgen, maar in de afgelopen jaren is de capaciteit ook flink gestegen. Lufthansa heeft daar ook aan bijgedragen. De groep vervoerde in 2018 een recordaantal van ruim 142 miljoen passagiers, tegen 129 miljoen het jaar ervoor. Dat impliceert een toename van 10% waar een groei van de capaciteit van ruim 8% tegenover staat. Desondanks daalde de winst en dat zal zich dit jaar versterkt doorzetten.
De investeringen die in de afgelopen jaren zijn gedaan, hadden vooral ten doel om de kerosinerekening te drukken. Tegen 2020 zal Lufthansa zijn complete vloot voor de lange-afstandsvluchten hebben vervangen voor zuiniger vliegende toestellen, die bovendien een stuk minder vervuilend zijn. Het afgelopen jaar werd voor in totaal €3,8 mrd geïnvesteerd (2017: €3,5 mrd). De vloot nam toe met 35 machines tot een totaal van 763 vliegtuigen per ultimo 2018. Voor de aankomende zomerperiode zet Lufthansa nu in op een capaciteitsuitbreiding van 1,9%, waar dit eerder 3,8% bedroeg.
Dieper in de cijfers
Lufthansa boekte over geheel 2018 een omzet van €35,84 mrd. Dat is 6% meer dan het jaar ervoor, maar gecorrigeerd voor de effecten van de ingevoerde boekhoudregel IFRS 15 inzake de verantwoording van bepaalde inkomsten, resteert een omzetgroei van slechts 1%. Dit komt op zich niet als een verrassing. Na de recordcijfers over 2017 had het concern afgelopen maart al laten weten over 2018 geen omzetgroei te verwachten. Het ‘aangepaste’ ebit is uitgekomen op €2,84 mrd, 4% lager dan het jaar ervoor. Lufthansa wordt hierbij geholpen door een andere boekhoudmethode inzake de verrekening van revisiekosten van motoren. Hiervoor gecorrigeerd bedraagt het ebit 2,7 mrd en dat impliceert een terugval van circa 9%. Vooral het vierde kwartaal is zwak verlopen met een ebitterugval van 11%. De ebitmarge bedraagt daarmee over het gehele jaar 7,9% (2017: 8,3%), waar dat na de eerste drie kwartalen nog 8,8% bedroeg. Onderaan de streep is de jaarwinst met €2,16 mrd 8% lager uitgevallen, gelijk aan €4,58 per aandeel. Het vierde kwartaal werd afgesloten met een nettowinstval van 39%.
Capaciteitsdiscipline
Toch valt de winstdaling nog mee als wordt bedacht dat de kerosinerekening vorig jaar €850 mln hoger is uitgevallen en kosten vanwege vertragingen en uitgevallen vluchten €214 mln hoger lagen dan in 2017. Daar komt ook nog eens bij dat het resultaat van dochter Eurowings met €170 mln werd gedrukt door de integratie van de overgenomen delen van het teloorgegane Air Berlin. Eurowings leed mede hierdoor een operationeel verlies van €231 mln.
Voor dit jaar rekent Lufthansa wederom op een stijging van de kerosinerekening met €650 mln. Capaciteitsdiscipline dient dit grotendeels te compenseren, want door de moordende concurrentie van prijsvechters en spelers uit het Midden-Oosten en Azië is het niet goed mogelijk de alsmaar stijgende kerosinekosten in de ticketprijzen door te berekenen.
Daarnaast zullen de operationele kosten per eenheid verder dalen. De groep hangt daar geen percentage aan. Niettemin spreekt het concern over een te verwachten ebitmarge tussen de 6,5 en 8%. Dat is een brede range, maar maakt wel duidelijk dat de winstgevendheid van de groep dit jaar verder onder druk komt te staan. Helemaal als wordt bedacht dat prijsvechter Eurowings dit jaar uit de rode cijfers zal komen en naar verwachting break even zal draaien.
Balans en dividend
Positief is wel dat Lufthansa een dividend uitkeert van €0,80 per aandeel, gelijk aan 2017. Het bedrijf betaalt daarmee in totaal een kleine €380 mln aan dividend, wat hoger is dan de vrije kasstroom van €250 mln over 2018. Het jaar ervoor bedroeg de vrije kasstroom overigens nog €2,1 mrd. Lufthansa schrijft deze terugval toe aan de lagere jaarwinst alsmede effecten van de stevige winstverbetering in 2017. Het gaat dan om variabele compensaties, belastingen en werkkapitaal. Door de hogere investeringen is de nettoschuld afgelopen jaar met 21% opgelopen tot €3,5 mrd. De schuldratio – nettoschuld/ebitda – is hierdoor opgelopen van 1,5 naar 1,8. Dat is echter nog altijd ruim onder de limiet van 3,5. Het eigen vermogen van de groep steeg het afgelopen jaar van €9,11 mrd naar €9,57 mrd, waarmee de solvabiliteit uitkomt op een nette 25%. Lufthansa heeft daarmee een goede buffer.
Na de scherpe daling van de olieprijs in het laatste kwartaal van vorig jaar voorspelde de luchtvaartorganisatie IATA een winststijging voor de sector als geheel dit jaar. Sinds januari is de olieprijs echter met bijna een derde opgelopen. Maar bij de huidige koers van Lufthansa van rond de €20 wordt het aandeel bij onze verlaagde winstraming van €4 per aandeel wel erg laag gewaardeerd, ook gezien het dividendrendement van 4,0%. Lufthansa blijft daarom mijn sectorfavoriet en koopwaardig binnen een breed samengestelde portefeuille.