Morningstar optimistisch over dividend oliemajors
Het is bepaald geen nieuws dat de belangrijkste oliemaatschappijen – ‘oliemajors’ – zoals Royal Dutch Shell, Exxon Mobil en Total het moeilijk hebben. Door lastige macro-economische omstandigheden waren de jaarcijfers over 2019 al zwak, waardoor de koersen ook voor de uitbraak van het coronavirus al onder druk stonden. Morningstar verwacht ook de komende twee jaar druk op zowel oliewinning als raffinage en petrochemie. Dat komt door de combinatie van de lagere olieprijs, de effecten van het coronavirus en overcapaciteit in de petrochemie. Als gevolg hiervan heeft het onderzoeksbureau zijn ‘fair value’ – de geschatte ‘correcte’ waarde – van de oliemajors met 10% verlaagd, ondanks het feit dat de olieprijs dit jaar met meer dan 50% is gedaald. Volgens de modellen van Morningstar zou het aandeel Royal Dutch Shell niettemin €30,50 waard zijn en Total €60. Deze waarden lijken erg optimistisch, maar Morningstar waardeert de oliemajors op basis van een olieprijs van $60 op de middellange termijn.
Dividenddekking
Volgens het onderzoeksbureau is de houdbaarheid van het dividend voor veel beleggers op dit moment echter belangrijker dan de onderwaardering. Het sterk opgelopen dividendrendement van de oliemajors suggereert dat de beurs dividendverlagingen al heeft ingeprijsd. Morningstar ziet het echter niet zo ver komen. Om het dividend uit de vrije kasstroom te kunnen betalen heeft Royal Dutch Shell dit jaar een olieprijs nodig van $50. Daarmee is bij de huidige olieprijs nog geen 79% van het dividend van Shell gedekt door de vrije kasstroom, tegen 78% voor Chevron en bijna 65% voor Total. In deze berekening gaat Morningstar echter uit van handhaving van de investeringsplannen van de oliebedrijven. De investeringen worden vermoedelijk wel teruggeschroefd, maar dat lukt pas echt in 2021 en 2022.
Veilig Chevron
De houdbaarheid van het dividend bij de verschillende oliemajors komt daarmee op de balans te rusten, en die is vooral bij Chevron erg sterk. De verhouding tussen nettoschuld en het totale vermogen (nettoschuld plus eigen vermogen) van Chevron bedraagt nog geen 13%. Ook Total (20,8%), Exxon Mobil (18,1%) en in iets mindere mate Royal Dutch Shell (ruim 27%) hebben een balans die toestaat dat er extra schuld wordt gemaakt om het dividend van te financieren. De oliemajors zijn volgens Morningstar bereid om deze schuldverhouding boven de vaak aangehouden grens van 20-30% op te rekken.
Chevron heeft verreweg het meest veilige dividend, gevolgd door Total, stelt het onderzoeksbureau. Bij het zwaar ondergewaardeerde Royal Dutch Shell twijfelen beleggers wat meer over de houdbaarheid van het dividend. Maar dat is volgens Morningstar dus niet nodig.