Droge bulkgoederen | China is weer open en dat merkt iedereen
Sinds het begin van de data in 1984 is er maar één periode van vijf dagen geweest waarin de prijzen voor het vervoeren van droge bulkgoederen nog harder omhoog gingen. Dat was in juni 2020. Toentertijd was de wereldwijde productieketen verstopt door de corona-lockdowns en vielen veel havenarbeiders en scheepslieden uit doordat ze besmet raakten met het virus. De prijzen stegen daardoor over een periode van vijf dagen met 82%.
De huidige periode heeft echter meer gemeen met de piek in 2009, de derde grote piek in de grafiek: de prijzen stegen toen met 65% over een periode van vijf dagen. De Chinese centrale bank pompte destijds in een maand zoveel geld ($277 mrd) in de Chinese economie dat de wereldeconomie flink aantrok.
In 2023 doen de Chinezen precies hetzelfde als in 2009, maar dan extremer. De Chinese economie is sinds december 2022 weer volledig open na Covid en in de maand januari verplichtte de Communistische Partij banken om voor $725 mrd aan nieuwe leningen te verstrekken.
Droge bulkgoederen een eerste teken
Droge bulkgoederen zijn bijvoorbeeld steenkool, meststoffen of ijzererts. Dit zijn allemaal goederen die vooraan in de economische cyclus zitten. Dat de prijs voor het vervoeren van dit soort droge bulkgoederen zeer sterk stijgt, lijkt het eerste teken dat de economie – eerst die in China – zich opmaakt voor een tempoversnelling.