HSBC | Nieuwe topman LVMH kan bedrijf nog verder brengen
Louis Vuitton is niet alleen het grootse luxemerk ter wereld, het is ook het meest winstgevende merk van de sector. Voor dit jaar wordt de ebit-marge geschat op 52%. Het is dan ook het belangrijkste onderdeel van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Het succes van het merk berust volgens HSBC op de combinatie van een consistente strategie gericht op innovatie en merkcultuur, die bewaakt wordt door uitstekende managers.
In de afgelopen drieëndertig jaar stonden er slechts twee mensen aan het roer van LVMH. Wijlen Yves Carcelle was tussen 1989 en 2012 de architect van het huidige winkelnetwerk en zijn opvolger Michael Burke zette een aantal innovatieve stappen, waardoor LVMH vorig jaar de omzetgrens van €20 mrd doorbrak.
Nieuwe topman
De nieuwe topman van LVMH, Pietro Beccari, komt over van Dior, waar onder zijn leiding de afgelopen vier jaar de omzet verviervoudigde naar €8,5 mrd en de marges verdubbelden tot circa 40%. Zijn eerste wapenfeit bij LVMH was de benoeming van de Amerikaanse artiest en (muziek)producer Pharrell Williams als ontwerpdirecteur voor mannenmode.
HSBC denkt dat de wijziging aan de top zal resulteren in een aantal gedurfde vastgoedinvesteringen en creatieve projecten, die het merk blijven verankeren als de onbetwiste leider in de sector. HSBC rekent voor 2023 op een organische omzetgroei van 16% en een verbetering van de ebit-marge met 120 basispunten tot 27,8%. Vervolgens groeit de omzet in 2024 met 10% en stijgt de ebit-marge met negentig basispunten tot 28,7%.
LVMH blijft koopwaardig
HSBC verwacht dat LVMH vervolgens in 2026 de omzetgrens van €30 mrd nadert. De analisten hebben daarom het koopadvies voor het aandeel herhaald, bij een koersdoel van €999.