Koreaanse batterijsector in een ijzersterke positie
De opkomst van elektrische voertuigen (EV) is niet te stuiten. De International Energy Authority (IEA) voorspelt dat de EV-verkoop in 2023 jaar op jaar met 35% groeit tot 14 miljoen voertuigen, goed voor 18% van de wereldwijde verkoop van nieuwe auto’s.
De snelle groei van de industrie wordt ondersteund door de parallelle ontwikkeling van een productie-ecosysteem in China dat de batterijen en gerelateerde aandrijflijn-componenten levert aan wereldwijde autofabrikanten zoals Tesla, VW, Geely, GM (SAIC) en BYD.
Amerikaanse en Europese autofabrikanten investeren in hun eigen productiebasis om zo ook van significant belang te zijn in de EV-sector. De geopolitieke rivaliteit tussen de VS en China compliceert de situatie. Politiek en wetgeving speelt een rol, zeker als het gaat om productie binnen de VS (of op zijn minst afkomstig van buiten China) van belangrijke technologieën.
Wereldwijd gezien is aanhoudende beleidssteun, waaronder subsidies en wettelijke stopzetting van de verkoop van brandstofauto’s, de belangrijkste drijfveer achter de groei van EV’s. De totale kosten voor de productie van een compacte EV zijn nog steeds de helft hoger dan van vergelijkbare brandstofauto’s, mede vanwege de hoge kosten van het batterijpakket, dat goed is voor 40% van de totale kosten.
Subsidies
In de afgelopen jaren hebben Chinese subsidies bijgedragen aan de sterke groei van EV’s. In januari dit jaar heeft de Chinese overheid het EV-subsidieprogramma beëindigd. EV-subsidies in veel Europese landen zijn ook verminderd of geëlimineerd. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse markt, waar nog maar net is begonnen met elektrificatiesubsidies en het uitrollen van belastingkredieten, dankzij de Inflation Reduction Act (IRA) die in augustus 2022 van kracht werd. Die wet zal $370 mrd doorsluizen naar subsidies voor de Amerikaanse energietransitie, inclusief belastingvoordelen voor in de VS gemaakte elektrische voertuigen en batterijen.
Onder IRA moeten EV- en batterijfabrikanten aan bepaalde vereisten voldoen, voor zowel de kritieke mineralen als de batterijcomponenten in het voertuig, om in aanmerking te komen voor een belastingkrediet. De IRA vereist dat 40% van het cruciale materiaal in een batterij afkomstig is uit de VS of een land met nauwe banden met de VS. Dat percentage loopt elk jaar op, totdat het in 2027 80% bereikt. Dit is ontworpen om ‘onshoring’ te stimuleren en heeft voornamelijk impact op onderdelen afkomstig uit China. De subsidies leiden tot een grote sprong in de Amerikaanse EV-penetratie. Het IEA verwacht dat in 2030 ruim de helft van de verkochte nieuwe auto’s in de VS elektrisch zal zijn, vergeleken met 12% in 2023.
De stijgende verkoop in de VS heeft een aanzienlijke impact op de wereldwijde batterijsector, die toch al supersnel groeit. In 2022 steeg de vraag naar EV-batterijen volgens het IEA met 65% tot 550 gigawattuur.
Na 2024 worden onder de IRA voertuigen gemaakt met componenten vervaardigd in ’buitenlandse entiteiten van zorg’ – waaronder China – uitgesloten van belastingkredieten voor consumenten. De lijst van landen die de VS een voorkeursbehandeling geven met betrekking tot kritieke mineralen, omvat minerale exporteurs zoals Australië, Peru en Chili, maar ook Zuid-Korea met haar significante EV-batterijsector.
70% marktaandeel
De Koreaanse batterijsector bevindt zich in een ijzersterke competitieve positie. Met de uitsluiting van China vergroot de snelgroeiende EV-markt in de VS onvermijdelijk de vraag naar batterijen van Koreaanse makelij. Vanaf het huidige niveau stijgt de totale Koreaanse capaciteit in de VS eind 2025 met een factor 11 tot 442 GWh, waarmee Zuid-Korea’s marktaandeel toeneemt tot 70% in 2025.
Een belangrijk competitief voordeel van de Koreaanse accufabricage is de aanwezigheid van grote leveranciers van allerlei halffabrikaten. Zo zijn kathodes een belangrijk accu-onderdeel, dat goed is voor 50% van de EV-batterijkosten. En Zuid-Korea herbergt enkele toonaangevende kathodefabrikanten.
Met bovenstaande in het achterhoofd hebben Robeco’s fundamentele opkomende markten portefeuilles de posities in de Koreaanse EV-toeleveringsketen substantieel vergroot.