Advieswijziging Shell | Waarom het aandeel naar ‘kopen’ gaat
Op 14 juni maakte ceo Wael Sawan van Shell een koerswijziging bekend. In plaats van zich te richten op de groei van hernieuwbare energie, zoals zijn voorganger, houdt Sawan de productie van fossiele brandstoffen tot minstens 2030 op hetzelfde niveau.
De eerdere plannen voorzagen in een afname van 1% tot 2% per jaar. Het nieuwe beleid van Shell ligt in lijn met BP, dat een paar weken eerder al meedeelde dat fossiele brandstoffen langer dan eerder gedacht nodig zouden blijven.
Shell aantrekkelijker voor de aandeelhouder
Daarnaast heeft Sawan een aantal stappen gezet om aantrekkelijker te worden voor de aandeelhouder, met als doel het waarderingsgat met de Amerikaanse tegenhangers te dichten. De kapitaalinvesteringen zullen worden verlaagd tot een bedrag tussen de $22 en $25 mrd per jaar voor de jaren 2024 en 2025. Bovendien zullen de operationele kosten structureel worden verlaagd met een bedrag tussen de $2 en $3 mrd tegen het einde van 2025.
Deze beslissing biedt Shell de mogelijkheid om meer geld aan aandeelhouders terug te geven via dividendbetalingen en aandeleninkoop. De dividenduitkeringen aan aandeelhouders zijn verhoogd naar 30% tot 40% van de operationele kasstroom gedurende de cyclus.
En alsof dat nog niet genoeg was, hebben aandeelhouders nog een aangename verrassing gekregen. Het dividend per aandeel zal met 15% toenemen vanaf het tweede kwartaal van 2023. Bovendien heeft Shell aangekondigd dat er in de tweede helft van 2023 ter waarde van minstens $5 mrd aan aandelen zullen worden teruggekocht.
Al met al kunnen Shell-aandeelhouders een solide financieel perspectief verwachten, met een stabiele productie van fossiele brandstoffen, lagere kosten en een toename van dividenduitkeringen en aandeleninkoop.
Aandeel Shell naar ‘kopen’
Ik verwacht twee opdrijvende effecten voor het aandeel. De eerste is de olieprijs (zie het kader) en de tweede is dat de korting van tientallen procenten in waardering tussen Shell en Chevron en ExxonMobil kleiner zal worden. Het advies voor het aandeel Shell verhoog ik daarom naar ‘kopen’.
Intussen neemt de vraag naar olie sneller toe dan verwacht. In mei 2023 bereikte de luchtvaartindustrie al een nieuw record, met meer vliegtuigen tegelijkertijd in de lucht dan ooit tevoren. Een jaar geleden was de verwachting nog dat de luchtvaart ergens rond 2026 hersteld zou zijn van de covid-dip. Het is daarom een kwestie van tijd voordat de olieprijs weer in de lift zit.
De auteur heeft een positie in Shell
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."