Diverse analisten | Is Zalando een uitstervend ras?
Baader Bank heeft zijn koersdoel voor Zalando met €20 verlaagd naar €30. Op basis van voorzichtigere verwachtingen voor de economie gaan de analisten er vanuit dat de groei van de bruto goederenwaarde van de online moderetailer in 2023 en 2024 onder druk zal staan. De penetratie van de afzetmarkten door online retail gaat echter door en rechtvaardigt voor Baader Bank een koopadvies.
Deutsche Bank vindt Zalando eveneens koopwaardig. De bank is onder de indruk van hoe Zalando zich heeft ontwikkeld tot een online krachtpatser met een omzet van €10 mrd. De fashion retailer voelt wel de druk van klanten die terugkeren naar de fysieke winkels. Daarom heeft Deutsche Bank het koersdoel voor Zalando verlaagd van €53 naar €36.
Hauck Aufhäuser Investment Banking heeft zijn koersdoel voor Zalando met €3 verlaagd naar €45. Deze analisten zijn van mening dat e-commercebedrijven lijden onder de post-pandemische marktnormalisatie en het tanende consumentenvertrouwen. Zalando is hier niet immuun voor, maar zou het volgens de analisten in het modesegment beter moeten doen dan de markt. Mede dankzij schaalvoordelen blijft Zalando volgens hen goed gepositioneerd om op middellange termijn te profiteren van zijn online kanalen. Het advies blijft daarom staan op ‘kopen’.
DZ Bank wijst erop dat Zalando in marktomstandigheden opereert die zich kenmerken door hevige concurrentie en een voorzichtigere consument. De analisten verwachten daarom dat de resultaten van de retailer over het tweede kwartaal matig zullen zijn. DZ Bank heeft het koersdoel voor Zalando verlaagd van €38 naar €26 en het advies gehandhaafd op ‘houden’.
Koersdoel Zalando omhoog
In tegenstelling tot de andere analisten heeft JP Morgan het koersdoel voor Zalando juist verhoogd met €3 naar €32. Wel is de Amerikaanse zakenbank bijzonder sceptisch over de koersontwikkeling van het aandeel op korte termijn, mede vanwege een naar verwachting dalend bruto goederenvolume en minimale vooruitgang van de winstgevendheid. Bovendien zet JP Morgan vraagtekens bij de groeiambities van de fashion retailer op middellange termijn. Daarom staat Zalando op hun verkooplijst.
Bernstein Research tot slot karakteriseert moderetailers die online de markt samenbrengen als de moderne warenhuizen, die evenwel tot uitsterven gedoemd zijn. Klanten bouwen namelijk eerder een relatie op met merken dan met platforms zoals Zalando. Bernstein Research hanteert daarom voor het aandeel Zalando een verkoopadvies met een koersdoel van €21.