Fidelity | Koopkansen in de luchtvaart
De Europese luchtvaartsector heeft zich sterk hersteld van de coronapandemie en gaat naar verwachting een zonnige zomer tegemoet. Daarbij houdt de business class goed stand, omdat de daling van het aantal zakenreizen wordt gecompenseerd door consumenten uit de middenklasse die zichzelf trakteren op een upgrade.
Fidelity verwacht dat deze markt cyclischer zal zijn dan waar luchtvaartmaatschappijen rekening mee houden. Vouchers die consumenten tijdens de crisis kregen omdat zij niet konden vliegen, raken op en een economische vertraging of recessie ligt op de loer. Fidelity verwacht dat in het laatste deel van de zomer tot de volgende zomer de vraag zal afzwakken.
De financiële dienstverlener wijst er tegelijkertijd op dat de ticketprijzen 20-30% hoger liggen dan vóór de coronacrisis. Zelfs bij een milde recessie voorziet Fidelity verdere winstgroei voor Europese luchtvaartmaatschappijen.
De analist adviseert daarom om deze aandelen niet zomaar van de hand te doen en geeft de voorkeur aan budgetmaatschappijen. Grote crises uit het verleden wijzen uit dat zodra grotere maatschappijen hun capaciteit inkrimpen, de lage-kostenconcurrenten juist hun capaciteit vergroten en tegelijkertijd hun kosten structureel verlagen. Hierdoor komen budgetmaatschapijen sterker uit moeilijke tijden en vergroten zij met name op korte afstandsvluchten hun marktaandeel. Fidelity verwacht daarom dat deze goedkope vliegers in de komende drie tot vijf jaar een structurele groei doormaken.