Advieswijziging Ahold Delhaize | Foodretailer na koersval weer koopwaardig
Het zijn volatiele tijden voor ondernemingen in de voedingssector. Ahold Delhaize, een van ’s werelds grootste foodretailers met meer dan 7600 winkels wereldwijd, kreeg daardoor de laatste jaren onder andere te maken met flinke schommelingen op omzetniveau.
De voedingssector in de VS en Europa laat onder normale omstandigheden jaarlijks een bescheiden groei zien. Data van Eurostat en de St. Louis Fed onderschrijven dit vrij stabiele en voorspelbare imago. In de periode 2016-2019 bijvoorbeeld, kwam de jaarlijkse omzetgroei voor de sector ‘detailhandel voeding & dranken’ zowel in de VS als in Europa telkens uit tussen de 0 en circa 5%.
Impact COVID-19 en Oekraïne op voedingssector
In 2020 veranderde het beeld dat we gewend zijn van de sector plots door de uitbraak van het coronavirus. Consumenten begonnen voorraden aan te leggen uit angst voor tekorten. Hierdoor stegen de verkopen in de sector in korte tijd explosief. Ahold Delhaize boekte in dat jaar daardoor een omzetgroei van 14,2%.
Zoals verwacht bleef de consument niet langdurig hamsteren en een jaar later was er dan ook een duidelijke terugval te zien van de verkopen in de sector. 2022 zou vervolgens het jaar worden van de normalisering, maar niets bleek minder waar. Als gevolg van de inval van Rusland in Oekraïne ontstonden nieuwe uitdagingen en liep mede door de hoge gasprijs de inflatie fors op.
Voedselinflatie VS en Europa
Bedrijven in de sector wisten de kosteninflatie wel grotendeels door te berekenen aan de consument. Hierdoor liep de omzetgroei voor de sector detailhandel voeding & dranken in de VS en Europa op richting de 10% in 2022.
In de laatste maanden van 2023 zagen we dan weer dat de voedselinflatie aan het afkoelen is. In de VS is er zelfs al bijna sprake van een normaal niveau. In december kwam het voedselinflatiecijfer voor deze regio namelijk uit op 2,7%. In Europa, waar de piek van de inflatie aanzienlijk hoger was en op een later moment plaatsvond, is de voedselinflatie nog altijd relatief hoog. In december kwam het voedselinflatiecijfer namelijk uit op 6,1%.
Kijken we onder de motorkap van de omzetgroei in de sector detailhandel voeding & dranken en corrigeren we daarbij voor inflatie, dan valt duidelijk op dat de volumes in de sector al een tijdje onder druk staan. Het is een gevolg van de hoge inflatie en opgelopen rentes, die de koopkracht van de consument aantasten. Een deel van de klanten heeft hier dermate veel last van dat hun koopgedrag is veranderd. Ze kopen minder producten in de supermarkt en kiezen steeds meer voor private label. Met andere woorden: de consument kiest in plaats van A-merken bewust voor huismerken met waaraan een lager prijskaartje.
Impact op Ahold Delhaize
Dat een grote groep consumenten kritischer is gaan kijken naar de uitgaven in de supermarkt, is voor Ahold Delhaize natuurlijk geen positief teken. Het is wel een logisch gevolg van de hoge inflatie en de flinke stijging van de rente. Hogere rentes kunnen immers voor hogere hypotheeklasten zorgen bij consumenten en in de praktijk wordt daardoor nog wel eens een hap genomen uit het budget voor boodschappen. Tegelijkertijd zijn ook de kosten toegenomen bij Ahold Delhaize. Enkel in Nederland al wisten de vakbonden FNV en CNV voor het personeel van Albert Heijn in 2023 een loonsverhoging te bewerkstelligen van 10%.
De derdekwartaalcijfers waren dan ook een afspiegeling van het brede beeld in de sector. Ahold Delhaize wist in het derde kwartaal een omzet te boeken van €21,9 mrd, wat mede door de zwakkere dollar een krimp betekende van 2,1% ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Kijken we naar de totale verkopen op vergelijkbare basis bij constante wisselkoersen, dan zien we nog wel 3,1% groei. In Europa, waar de inflatie in vergelijking met de VS nog altijd een stuk hoger ligt, wist Ahold Delhaize een omzetgroei van 7% te behalen. De verkopen bij de Amerikaanse winkels, die instaan voor 62% van de omzet, dikten slechts met 0,9% aan.
Druk op de marges
Hogere operationele kosten zetten druk op de marges. De operationele marge in de VS daalde daardoor naar 4,2%. In dezelfde periode een jaar eerder wist Ahold Delhaize in deze regio nog een marge te realiseren van 5%. De operationele marge van 3,5% in Europa was iets beter dan verwacht, maar wel nog altijd onder de doelstelling van 4%. In een toelichting op deze cijfers liet het management weten dat Ahold Delhaize de energiekosten in Europa niet volledig heeft doorgerekend aan haar klanten. In de praktijk gaat het om circa 1% aan kosten. Als de energierekening wel volledig zou zijn doorgeschoven, zou Ahold Delhaize naar eigen zeggen ook in Europa zeker een marge van 4% gerealiseerd hebben.
Kijken we vervolgens op groepsniveau, dan gaat het om een margedaling van 4,4% naar 3,8%. Dankzij betere resultaten in de eerste helft van het jaar, ligt de marge na drie kwartalen nog wel op 4% en dat is ook de marge die het management verwacht te boeken over het volledige boekjaar 2023.
De onderliggende winst per aandeel daalde als gevolg van de lagere marges uiteindelijk met 12% naar €0,58. Negatieve valuta-effecten, herstructureringskosten voor de Belgische filialen en een afboeking van €153 mln op de waarde van FreshDirect in de VS, dat verkocht wordt aan Getir, worden in dit cijfer buiten beschouwing gelaten. Voor 2023 werd de prognose van de winst per aandeel verlaagd naar een iets lagere wpa dan in 2022 (€2,55 per aandeel). Eerder in het jaar ging het management er nog vanuit onderaan de streep een vergelijkbaar resultaat te behalen.
Adviesverhoging
Beleggers hebben de laatste maanden het aandeel Ahold Delhaize de rug toegekeerd. Een van de redenen hiervoor is mogelijk angst voor een recessie in de VS, wat in de praktijk zou kunnen betekenen dat consumenten nog meer of mogelijk langer op de kleine uitgaven gaan letten.
Beleggen is echter vooruitzien en op niet al te lange termijn mag enige normalisering binnen de sector te verwachten zijn. In de praktijk betekent dit dat ook Ahold Delhaize jaarlijks gemiddeld genomen toch op zijn minst 2,5% aan omzetgroei zou moeten kunnen realiseren. Rekenen we vervolgens met een operationele marge van 3,8% in 2026, hetgeen onder de doelstelling ligt van 4%, dan moet een winst per aandeel van € 2,80 tot de mogelijkheden behoren.
Advies aandeel Ahold Delhaize op ‘kopen’
Bij de huidige beurskoers van €25,91 betaalt u als belegger dan slechts 9 maal de winst. Daarmee lijkt behoorlijk wat tegenwind inmiddels te zijn ingeprijsd. Aangezien beleggers voor het wachten op een normaal beeld in de sector worden beloond met een mooi dividend en de inkoop van eigen aandelen(zie kader), zien we voldoende redenen om weer erg enthousiast te worden over de beleggingskansen in het aandeel Ahold Delhaize. Het advies gaat enkele weken voorafgaand aan de publicatie van de jaarcijfers (14 februari 2024) met een trede omhoog naar ‘kopen’.