E-commercespeler | Kampioen inkoop eigen aandelen
Winstgroei, rente en sentiment bepalen het rendement. Hierdoor speurt menig belegger naar groeiaandelen die nog te koop zijn tegen een schappelijke prijs. Naast dat u als aandeelhouder dan in de toekomst kunt profiteren van de winstgroei, kunt u een extra rendement behalen als blijkt dat beleggers in de toekomst voor exact dezelfde onderneming een hogere waardering willen betalen.
De nachtmerrie van iedere belegger is dat juist het tegenovergestelde gebeurt. Analisten in de beleggerswereld gebruiken hiervoor de Engelse term ‘multiple compression’. Daarmee wordt het proces aangeduid dat beleggers van gedachte kunnen veranderen in negatieve zin. Waren ze eerst bereid 25 maal de winst te betalen voor een onderneming, dan zou dat zo maar kunnen veranderen naar slechts 10 maal de winst. Tijdens een dergelijke compressie van de waardering hoeft een onderneming het niet noodzakelijk slechter te doen.
Steeds lager gewaardeerd
Analyseren we het aandeel Alibaba, dan is dit waarschijnlijk een van de mooiste voorbeelden van een bekende onderneming waarop beleggers een steeds lagere waardering hebben geplakt in het verloop van tijd. Terwijl de onderneming door de jaren heen relatief goed is blijven presteren.
In de afgelopen jaren is de omzet van Alibaba opgelopen van $12,2 mrd in 2015 naar $126,5 mrd in 2023, een toename van 936%. Het operationeel resultaat (ebitda) steeg over dezelfde periode van $6,5 mrd naar $25,6 mrd. Ondanks deze mooie groeicijfers hebben beleggers van het eerste uur weinig plezier beleefd aan Alibaba, dat in september 2014 naar de beurs ging. De IPO-prijs was $68, vandaag de dag noteert het aandeel $73. Beleggers zijn door de jaren heen steeds minder gaan betalen voor de aandelen Alibaba: in plaats van een k/w van circa 40 in de hoogtijdagen zijn beleggers vandaag de dag niet bereid om meer dan 15 maal de winst te betalen.
Vooruitzichten even goed
Dat zou te verklaren zijn als de vooruitzichten van Alibaba aanzienlijk zijn veranderd. Dit is echter niet het geval. Het bedrijf is nog altijd de grootste e-commercespeler van China die consumenten voorziet van goederen en diensten. Het fungeert daarbij als een soort van tussenpersoon via haar platformen. De belangrijkste zijn Tmall (C2C: consument tot consument) en Taobao (B2C: business tot consument). Andere belangrijke activiteiten zijn online betaaldiensten en Cloudcomputing.
Alibaba werkt al jaren aan de verdere uitbouw van haar e-commercesysteem. Hiervoor investeert het bedrijf zowel in haar logistieke ketens als in winkelvastgoed. Als marktleider in China zou Alibaba moeten kunnen blijven profiteren van de economische groei van het land op de lange termijn en de daarmee gepaard gaande toename van de koopkracht in China. Expansie naar minder grote steden en een verhoging van de marketinguitgaven kunnen de groep helpen om nog meer consumenten naar haar platforms toe te trekken. Daarnaast heeft het management ook meerdere malen aangegeven buiten China te willen groeien. Op termijn zouden ze graag meer dan 50% van de omzet buiten China willen genereren. Samen met de e-commerce-activiteiten is cloud computing de belangrijkste activiteit. In navolging van Amazon is Alibaba daarmee actief op een mooie en rendabele groeimarkt. Net als met haar online betaaldiensten is Alibaba marktleider in China op het gebied van cloud computing.
Investeringen in logistiek, marketing en cloud computing kunnen de winstgevendheid op korte termijn drukken, maar zullen de groei van het aantal klanten moeten stuwen en een positief effect moeten hebben op het marktaandeel.
Zorgen
Desalniettemin zijn beleggers niet overtuigd, dit komt doordat Alibaba geruime tijd negatief in het nieuws kwam. Kort nadat oprichter Jack Ma zich in oktober 2020 negatief had uitgelaten over de Chinese politiek volgde een onderzoek naar de werkwijze van Alibaba. Met als resultaat een flinke boete van de Chinese toezichthouder. Alibaba zou de mededingingswet meerdere jaren hebben overtreden door verkopers op haar platformen te verbieden om producten te verkopen op concurrerende platforms. Ook maakten beleggers zich vaak zorgen over een potentiële delisting van Chinese bedrijven in de VS. In antwoord daarop heeft Alibaba ook een beursnotering in Hongkong. Daarnaast is de laatste jaren de concurrentie toegenomen. Met name de samenwerking tussen Tencent en JD.com kan worden gezien als een geduchte tegenstander.
Analisten rekenen de komende jaren op een winst per aandeel van Alibaba van ten minste $7. Dat zou betekenen dat beleggers slechts bereid zijn tien maal de verwachte winst te betalen. Daarmee is het aandeel aantrekkelijk gewaardeerd. Alibaba zit op een berg cash. Dit stelt de onderneming in staat grote pakketten aan eigen aandelen in te kopen. Recent werd het aandeleninkoopprogramma dan ook verhoogd met $25 mrd, een fors bedrag op een beurswaarde van $187 mrd.
Opties
Gezien de politieke risico’s die kleven aan een belegging in Alibaba tippen we een defensieve strategie op het aandeel. Bij deze strategie wordt een gedeelte van het opwaarts potentieel weggegeven, maar blijft het verlies in het geval van een koersdaling beperkt. Bij de aanschaf van 100 aandelen Alibaba aan $73,41 is de aanbeveling om tegelijkertijd de BABA december 2024 70 putoptie aan te schaffen en de BABA december 2024 105 calloptie te schrijven. De optiecombinatie kon op 14 maart worden gekocht voor $4,50 ($450 per combinatie).
Als het aandeel Alibaba op expiratie in december boven de $105 noteert, wordt een winst gerealiseerd van $2709 (35%). Als de beurskoers op expiratie op $50 staat, blijft het verlies enigszins beperkt dankzij het recht om de aandelen voor $70 per stuk te verkopen. Het verlies bedraagt dan $791 (10%). Zonder deze constructie zou het verlies $2341 bedragen, oftewel 32%.
Defensieve strategie Alibaba | |
Koop | 100 aandelen Alibaba |
Koop | 1x Baba december 2024 $70 put |
Verkoop | 1x Baba december 2024 $105 call |
Totale investering | $7791 |
Contractgrootte | 100 |
Beurskoers aandeel | $73,41 |
Expiratiedatum | 20-dec-24 |
Maximale winst | $2709 (+35%) |
Maximaal verlies | $791 (-10%) |
Mocht u weinig ervaring hebben met deze beleggingsvorm, dan raak ik u aan eerst onze online training over opties in de Beleggers Belangen Academy te volgen.