Column | Elektrisch rijden in de versnelling?
De vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) stijgt, maar minder snel dan verwacht. Vorig jaar werden er wereldwijd 14 miljoen EV’s verkocht (+70% t.o.v. 2022), dit aantal moet in 2024 zijn opgelopen tot 17 miljoen en in 2030 moeten het zelfs 30 miljoen eenheden worden. Sinds begin dit jaar zien we in Europa de EV-verkopen maand op maand dalen – in totaal met circa 25% – door het terugdraaien of volledig afschaffen van subsidies bij de aanschaf van een nieuw elektrisch voertuig. Ook de verwachte daling van de verkoopprijzen blijft uit waardoor een elektrische auto voor veel mensen niet interessant is.
Fossiele brandstofmotoren
Wereldwijd was van alle verkochte auto’s 17% volledig elektrisch. In Europa stijgt de vraag naar EV’s harder dan in de VS, terwijl in China de vraag weer harder stijgt dan in Europa. De Amerikaan vindt het aantal laadpalen een probleem en blijft een voorliefde houden voor fossiele brandstofmotoren. De Chinees staat veel positiever tegenover dit soort wagens, want in China liep de verkoop van EV’s vorig jaar op tot 36% van de totale autoverkopen!
Moordende concurrentiestrijd
Autoproducenten ontwikkelen en produceren nu nieuwe onderstellen voor hun bestaande en geplande modellen. Deze investeringen bedragen vele miljarden en dat geld kan alleen terugverdiend worden door hoge verkoopaantallen. Amerika kijkt voornamelijk naar de eigen markt. Dat geldt ook voor Europa ook, al zullen er veel EV’s buiten het continent verkocht moeten worden nu de productie hier hoger ligt dan de vraag. China moet hierdoor Europese EV’s gaan kopen, maar hoe realistisch is dat?
Verslechterde Chinese economie
Chinese EV-producenten hebben een wereldwijd marktaandeel van 17%, dat naar verwachting in 2030 zal oplopen naar 33%. Een deel van deze toenemende productie zal buiten China aan de man gebracht moeten worden, zeker gezien de verslechterde Chinese economie met een zeer voorzichtige binnenlandse consument.
Importheffing
China weet dat de EU in 2025 met strengere wetgeving voor CO2-emissie komt waardoor elektrisch rijden aantrekkelijker wordt. Het is cruciaal dat Europese autobouwers hun stijgende productieaantallen in Europa kwijt kunnen. De EU overweegt dan ook een importheffing bovenop de al bestaande van 10% op Chinese EV’s om zo de eigen autoindustrie te beschermen. Frankrijk is hier de voortrekker; elke Fransman in een Franse auto. Maar Duitsland ziet hier helemaal niets in, het ziet de bui al hangen. Hun hoogwaardige modellen kennen minder concurrentie in China. Duitsland weet dat een extra importheffing niet onbeantwoord zal blijven. China zal de deur deels sluiten, wat juist Duitse autoproducenten hard zal raken.
Zoals altijd kijkt de minder efficiënte autofabrikant hoopvol naar de politiek om hun problemen op te lossen. Maar al zou er een importheffing komen, dan nog is een positief effect maar tijdelijk. De productie moet op de goedkoopste plek plaatsvinden, rekening houdend met bijbehorende logistieke en milieukosten. Dit noemen we een vrije markt.
Lagere EV-prijzen lijken een kwestie van tijd
De lagere lithiumprijs zal zorgen voor een lagere accuprijs. Ook het stijgende aantal batterijfabrieken zal hieraan bijdragen. Verder kan de ontwikkeling van andere typen batterijen soelaas bieden. Zo kan bijvoorbeeld de Solid State batterij een echte game changer worden. Goedkoper, veiliger en met een veel grotere actieradius. Tesla beweert dicht bij een nieuwe accu (24M ETOP) te zitten die een actieradius zou hebben van 1000 mijl! Los van deze positieve ontwikkelingen moeten autoproducenten de nieuwe werkelijkheid onder ogen zien. Onderdelen verkopen via hun dealernetwerk zal sterk afnemen door het geringe aantal bewegende onderdelen in een EV. Dealers verliezen aan toegevoegde waarde en EV’s zullen vaker online gekocht worden.
Koopwaardige EV-aandelen
Dit jaar doet Li Auto het opvallend goed (+26%) en staat er qua groei en winstgevendheid heel goed voor. Daarnaast is Stellantis een van de weinige Europese autoproducenten die zijn marktaandeel in Europa ziet stijgen. De sector heeft het nu moeilijk, maar deze bedrijven zijn goed gepositioneerd om tot de toekomstige winnaars te behoren.