Sleepbootspecialist | Profiteren van toenemende congestie en nieuwe schepen
Elke belegger in Maersk heeft op 30 april twee aandelen Svitzer gekregen. Maersk, wereldwijd bekend vanwege het vervoer van containers, heeft met de afsplitsing een strategische stap gezet om zich volledig te kunnen richten op het vervoeren van goederen. Het in 1833 opgerichte Svitzer is beroemd om zijn sleepdiensten: het begeleiden van schepen in en uit havens.
Bekijk ook Maersk | Grootste stijging Deense rederij in ruim vier jaar tijd
Svitzer is actief in meer dan veertig landen en ruim 140 havens en beschikt over een vloot van meer dan 400 sleepboten. Met ruim 12% marktaandeel is Svitzer de grootste in de markt voor sleepdiensten.
De kernactiviteit van moederbedrijf Maersk heeft de wind in de zeilen doordat wereldwijd de bevoorradingsketen hapert. De stijgende vrachtprijzen, veroorzaakt door de aanhoudende vraag en aanvoerproblemen, stellen Maersk in de gelegenheid om zijn inkomsten aanzienlijk te verhogen. Wanneer de vrachtprijzen stijgen, zien we dat de omzet van Maersk nagenoeg proportioneel toeneemt, wat het bedrijf een sterke positie op de markt geeft.
Congestie
Svitzer is op het eerste gezicht geen aandeel dat profiteert van de stijgende vrachttarieven, maar als je beter kijkt, blijkt dit wel zo te zijn. Neem bijvoorbeeld de haven van Singapore. Waar een schip normaal gesproken ongeveer twaalf uur moet wachten om een ligplaats te krijgen, is dat inmiddels opgelopen tot maar liefst zeven dagen. Dit bezorgt sleepbootdiensten een hoop werk om alles in goed banen te leiden.
De congestie is ontstaan doordat de prijzen voor vrachtvervoer van Azië naar Europa sinds vorig najaar maal 10 (!) zijn gegaan. Dit heeft rederijen ertoe aangezet boten naar deze route te verplaatsen, wat het allemaal een stuk drukker maakt. Sommige boten maken ook geen tussenstops meer, omdat de schepen aan het begin al zijn volgeladen. Goederen blijven daardoor steeds langer in havens staan en de problemen escaleren.
Deze congestie zal waarschijnlijk alleen maar verergeren. Kijk bijvoorbeeld naar de Amerikaanse importheffingen op elektrische Chinese auto’s, die per 1 augustus van 25% naar 100% gaan. Ook staalproducten en batterijen uit China krijgen een extra heffing van 25%. Dit creëert een race om zoveel mogelijk van deze producten vóór de deadline naar de Verenigde Staten te krijgen.
Bedrijven worden nerveus of hun goederen op tijd zullen aankomen en bestellen daarom al vroegtijdig goederen die pas in de winter in de winkels moeten liggen zoals kerstcadeautjes. Dit alles verhoogt de prijzen en verergert de congestie in de havens. Bedrijven nemen, net zoals tijdens de coronapandemie, het zekere voor het onzekere en bestellen extra voorraden, wat een vicieuze cirkel in gang zet.
Nieuwe, grotere schepen
In 2024 zullen 478 nieuwe containerschepen te water worden gelaten, met een totale capaciteit van 3,1 miljoen TEU (twenty-foot equivalent unit). Dit betekent een groei van 41% ten opzichte van 2023, dat al een recordjaar was voor groei in het containervervoer. Deze groei werd deels gedreven door de coronapandemie, toen de vraag naar goederen voor thuis zeer sterk toenam.
Voor 2025 en 2026 wordt verwacht dat er nog eens drie miljoen TEU bijkomt. De voornaamste aandrijver is nu de toevoeging van ultra-large container ships (ULCS) met een capaciteit van meer dan 15.000 TEU, waarvan er naar verwachting in 2024 alleen al 83 worden opgeleverd.
ULCS vereisen doorgaans complexere en intensievere sleepdiensten vanwege hun grootte. Dit kan betekenen dat Svitzer hogere tarieven kan vragen voor de diensten aan de ultragrote zeecontainers. De sleepboten moeten krachtiger zijn en er zijn vaak meerdere sleepboten nodig om deze grote schepen veilig te begeleiden.
De komst van deze nieuwe schepen biedt dus kansen voor de sleepdiensten van Svitzer. De enige duurzame oplossing voor de congestie is dat de scheepvaartroute van China naar Europa weer wordt ingekort van zes naar vier weken. Mocht het wonder boven wonder niet compleet escaleren tussen Libanon en Israël, dan is de huidige status quo in de Rode Zee eenvoudig te handhaven door Iran en Rusland. Ze hoeven maar een paar raketten te leveren aan opstandige houthi’s en de problemen blijven op het bordje van het Westen liggen. Het grootste ‘risico’ van een belegging in Svitzer is op dit moment dan ook vrede in het Midden-Oosten en in Oekraïne. Vrede heeft uiteraard mijn voorkeur boven geld verdienen.
Waardering
Svitzer heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Het Deense bedrijf heeft een ambitieus CO2-reductieprogramma in werking gesteld, met als doel de uitstoot van de vloot aanzienlijk te verminderen tegen 2030. Het omvat de introductie van meer hybride en volledig elektrische sleepboten. Svitzer blijft investeren in nieuwe technologieën zoals geavanceerde batterijbeheersystemen en optimalisatie van energie-efficiëntie, waardoor het bedrijf een leidende positie inneemt op het gebied van duurzame innovaties.
Hoe zeer een bedrijf ook de wind in de zeilen heeft, bij beleggen gaat het altijd om de waardering. In het eerste kwartaal van 2024 genereerde Svitzer een vrije kasstroom van 215 miljoen Deense kronen (DKK). Als dit niveau het hele jaar kan worden gehandhaafd, zou de totale vrije kasstroom DKK860 mln bedragen. Met een beurswaarde van DKK8,1 mrd betekent dit dat de vrije kasstroom 10,6% van de totale beurswaarde uitmaakt, wat Svitzer relatief goedkoop maakt.
Doordat de situatie uit de hand loopt in havens zoals Singapore, zou de vrije kasstroom best nog wat kunnen toenemen. En op lange termijn is de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf naar mijn inschatting de juiste strategie om marktaandeel te winnen van andere sleepbedrijven.
In mijn privé-portefeuille kreeg ik door de afsplitsing van Maersk een kleine positie in Svitzer. Die heb ik recent uitgebreid. Het advies voor Svitzer is dan ook ‘kopen’.
Fondscode (ISIN) | DK0062616637 |
Beurs | Kopenhagen |
Hoogste koers 12 mnd | 285,85 DKK |
Laagste koers 12 mnd | 200,00 DKK |
Beurswaarde | 8,1 mrd DKK |
Koers-winstverhouding 2024 | 18 |
Dividendrendement | 0% |
De auteur heeft een long positie