Luchtvaartmaatschappijen | Turbulentie voorbij
Zorgen over een tegenvallende ticketvraag en hogere brandstofprijzen hebben ertoe geleid dat Europese luchtvaartaandelen zijn achtergebleven op de bredere markten. Het derde kwartaal lijkt voor luchtvaartmaatschappijen veel rustiger te zijn verlopen dan gedacht en J.P. Morgan vindt dat de verhouding tussen de risico’s en het verwachte rendement gunstig is.
EasyJet is voor J.P. Morgan de sectorfavoriet en het koersdoel is vastgesteld op 660 pence. De Britse budgetmaatschappij zei in september een verbetering van het momentum in het aantal boekingen te zien en heeft daarom minder drang om de prijzen verder te verlagen.
Stijging ophanden
Bij Air France-KLM voorziet J.P. Morgan dat de ebit-marge volgend jaar met 120 basispunten kan stijgen. Gezien de sterke koersdaling over het afgelopen jaar biedt dit een koerspotentieel van 40%. J.P. Morgan heeft het advies voor Air-France-KLM verhoogd van ‘verkopen’ naar ‘kopen’ en het koersdoel opgetrokken van €8,60 naar €12.
Het advies voor International Airlines Group (IAG) is door J.P. Morgan gehandhaafd op ‘kopen’, met een koersdoel van 290 pence. IAG deed vorig jaar een bod van €400 mln op Air Europa, maar zag in augustus af van die overname en zou in plaats daarvan nu azen op TAP Air Portugal. Ook Air France-KLM en Lufthansa zouden interesse hebben in de Portugese luchtvaartmaatschappij.
Verkooplijst
Lufthansa blijft bij J.P. Morgan op de verkooplijst staan, met een koersdoel van €4,60. Topman Carsten Spohr bestempelde zijn eigen Lufthansa onlangs als een probleemkind binnen de groep, waar ook luchtvaartmaatschappijen Swiss, Austrian en Eurowings deel van uitmaken. Lufthansa kampt met forse vertragingen in de levering van nieuwe vliegtuigen, waardoor het de kosten moeilijk kan drukken. Spohr wil voor het honderdjarig jubileum van Lufthansa in 2026 dat er een herstel van de resultaten zichtbaar is.